Ei GMO soijaa Suomeen

Kouvola

/ #9

27.09.2007 13:19

Geenimuunnelluista organismeista noussut kohu on mielestäni vähän liikaa paisuteltu. Tavalliset Matti Meikäläiset tietenkin vastustavat geenimuuntelua, vaikka eivät tiedä siitä mitään. Tai juuri siksi, kun eivät siitä tiedä mitään. Harvoja tuotteita on testattu yhtä paljon kuin gm-tuotteita. Ihmisen terveydelle ei niistä ole sen enempää haittaa kuin muistakaan. Geenimuuntelu on vain perinteiseen jalostamiseen verrattavissa olevaa muuntelemista. Toki mahdollisuudet eri lajien risteyttämiseen ovat suuremmat, mutta pohjimmiltaan jalostus on verrattavissa geenimuunteluun.

Suurimmat geenimuuntelun haitat ovat nimenomaan ne, että niihin kuuluu patentti- yms säädökset eli ovat tiettyjen yritysten hallinnassa. Itse geenimuuntelu ei ole sen suurempi ongelma kuin jalostus, mutta sen rajoittuminen parin yrityksen hallinnoimiseksi on suuri riski.

Geenimuuntelu kuuluu nykyisin jo lukionkin biologan perusasioihin, viime bilsan yo-kokeessa toissamaanantaina itsekin vastasin geeninsiirtotehtävään, jossa piti selostaa geeninsiirron periaate sekä hyödyt ja riskit. Pitkä vastaus siitä tuli, joten kaikkea en tähän jaksa selostaa. Mutta painotan, että ottakaa asiasta selvää ja opiskelkaa, ennen kuin alatte aukomaan päätänne.

Geenimuuntelussa on sekä riskejä että hyötyjä, mutta missäpä ei? Ruiskutetaanhan nytkin tavallisiin (jalostettuihin, ihmisen luomiin) viljoihin, hedelmiin yms valtavat määrät myrkkyjä, joiden vaikutuksia ei tarkkaan tiedetä. Maailmasta löytyy miljoona asiaa, jotka ovat vaarallisempia, vähemmän tutkittuja, arkipäiväisiä, eikä kukaan kiinnitä mitään huomiota.

Itse suhtaudun itse geenimuunteluun tekniikkana myönteisesti, mutta sen sijaan sitä kehittelevien yritysten monopoliasemiin yms negatiivisesti. Geenimuuntelu ja geenitekniikka on jo ympärillämme joka paikassa, eikä ole kovin uusi juttu, joten uskomaton kohu yhdestä soijasta. Jos jotain haluatte vastustaa niin sitten noita yrityksiä jotka pyrkivät hallitsemaan koko alaa ja saamaan kaikki markkinat itselleen, mutta turha itse geenimuunneltua tuotetta on pelätä.