Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Vanhan Ainottaren omistaja

/ #27 Re: Re: Re: Re: Pyöräteitä on suunniteltu kohta kolme vuotta

23.01.2013 16:19

#25: paviljonki purkuun, minä en sitä tarvitse - Re: Re: Re: Pyöräteitä on suunniteltu kohta kolme vuotta

Miksi lehmuskujan kaataminen olisi suunnitelmassa ellei se mitenkään liittyisi pyöräteiden rakentamiseen? Kaikki lehmukset eivät suinkaan ole niin huonokuntoisia, että kujanteen välitön totaalinen tuhoaminen olisi pelkästään sillä perusteella välttämätöntä. Sitä voitaisiin uusia vähitellen kuten tähänkin asti ja niinkuin suojellulla alueella pitäisi. Mutta kun kadulla aiotaan aloittaa mittava työmaa niin on varmaan katsottu, että kannattaa samassa rytäkässä panna puusto sileäksi ja taimet tilalle, niin ei tarvitse vähään aikaan käydä näillä kulmilla kuopimassa. Viidenkymmenen vuoden päästähän ne ovat jo kasvaneet täyteen mittaansa.

Mechelininkatu sopisi kyllä pyöräilyväyläksi, jos läpiajoliikennettä pystyttäisiin rajoittamaan niin, että pärjättäisiin yhdellä autokaistalla kumpaankin suuntaan. Mutta kun nykyiseen liikennemäärään lisätään vielä se, mikä jatkossa tulee Jätkäsaaresta ja Länsisatamasta, ja liikenne autokaistojen kaventamisen takia lisäksi hidastuu ja ruuhkautuu, niin minä en haluaisi edes sen kaksitoistavuotiaan lapsenlapsen vanhempien fillaroivan kadulla kovin usein. Sen verran on nenän korkeudella häkää ja pienhiukkasia.

Mukavasta ja viihtyisästä liikkumisesta ei voi siis puhua kenenkään kohdalla ja esteettömyydenkin kanssa on niin ja näin. Jos pyörätie ja jalkakäytävä ovat samassa tasossa rinnakkain, niin jalankulkijat väistelevät jalkakäytäville pysäköineitä jakelu-, jäte- ja muita purkavia ja lastaavia autoja pyörätielle tai harhautuvat sille muusta syystä. Ja vauhtifillaroijat ohittelevat sunnuntaipyöräilijöitä ja muita hidastelijoita jalkakäytävän kautta. Nähty on. Lähes samaan päästäisiin halvemmalla jakamalla jalkakäytävä kalkkiviivalla kahtia ja osoittamalla toinen puoli jalankulkijoille ja toinen pyöräilijöille.

Vaikka pyörätieverkosta punottaisiin muikunpitävä, niin se ei ratkaise enemmistön liikkumista eikä yksityisautoilun vähentämistä. Samalla pitäisi panostaa todella paljon joukkoliikenteen palvelun tehostamiseen, mutta joukkoliikennehän ei ole enää kaupunkilaisten palvelua kuten joskus ennen vaan kannattamatonta liiketoimintaa, ja sellaistahan ei kannata ylläpitää.

Siinä nimimerkki on oikeassa, että meidän jokaisen pitäisi valppaammin seurata mitä virkamiehet puuhaavat ja ottaa suunnitelmiin kantaa mahdollisimman varhain. Tästä Mechelininkadun suunnitelmasta järjestettiin syksyllä oikein tiedotustilaisuuskin Taivallahden koululla ja nostan hattua niille muutamalle, jotka sen huomasivat. Itse en huomannut, vaikka siitä kuuluu olleen tieto lehdessäkin -  Rööperin lehdessä.