Hasis lailliseksi

Kalle Laukkanen

/ #23

04.10.2007 08:11

Ensinnäkin itse adressista: on olemassa adressi Kannabis lailliseksi, ja tämä adressi otsikostaan huolimatta ajaa sekä hasiksen että marihuanan laillistamista. Kannabis-kasvista tuotetaan (Wikipedian mukaan) pääosin kolmea huumausainetta: Marihuanaa, hasista ja hasisöljyä. Onko tällä adressilla vain jotain erityistä hasisöljyä vastaan vai eikö ole vain huomattu tuota toista adressia?

Siitä en tiedä pitäisikö ihmisellä olla oikeus päättää omista teoistaan. Jokaisella on tähän varmaan oma mielipide. Valtion kanta (ja tarkoitus) on että ei pitäisi. Itse en ota tähän henkilökohtaisesti kantaa, mutta valtio kieltää aika monet asiat, vaikka ne koskisivatkin vain itseä. Sinänsä se on loogistakin: henkilö itsessään on valtion jäsen siinä missä toinenkin henkilö, joten itselle tehty vahinko on sama kuin toiselle tehty.

Tämä nyt on melkein sama mitä olen kirjoittanut tuohon Kannabis lailliseksi-adressiin (enkä edes tiedä onko tämä adressi enää miten aktiivinen) mutta koostetaan nyt ajatukseni tähän.

Koska valtion linjaus on suojella ihmistä myös tältä itseltään, ei huumausaineita suoraan voi sallia. Mutta koska linjaus sallii tietyt vapaudet, eläen siinä harhassa että ihmiset osaisivat edes jonkin asian suhteen käyttäytyä järkevästi, mielestäni pitäisi jonkinlainen logiikka säilyttää näiden vapauksien suhteen. Ihan nyt mitään tutkimuksia siteeraamatta, sanoisin että päihteiden laillisuuden pitäisi olla suoraan verrannollinen niiden vaarattomuuteen; muut saavat väitellä siitä onko nykytilanne tällainen. Tässä vain astuu esiin se ongelma, että muutos on aina hankalaa, ja tässä mittakaavassa ehkäpä jopa kallista. On hankalaa yrittää ruveta kieltämään erittäin vakiintuneita aineita, ja toisaalta asenteet ovat pitkään kiellettyjä aineita vastaan.

Kunnioitan niitä, jotka haluavat että kaikki päihteet kielletään. Omien vapauksien rajoittaminen turvallisuuden ja muutenkin elämänlaadun takia on hieno teko.

Kunnioitan niitä, jotka haluavat laillistaa kaiken. Vaikken itse usko ihmisen vapaaseen tahtoon en silti kiellä muita uskomasta siihen.

Eiköhän siinä tullut tarpeeksi, siitä toisesta adressista löytyy samat mielipiteet (tai niiden puutteet) kahteen kertaan.