Pelastetaan Lapuan hiippakunta

Antti Herttua, Nurmo

/ #42 Takinkääntäminen

31.01.2013 18:14

Piispa Peuran kanta 2008: "Kaupungin koosta huolimatta kapituli pystyy toimimaan Lapualla." Mitähän merkittävää on muutamassa vuodessa tapahtunut, että takkia on pitänyt kääntää? Takinkääntäjistähän puhutaan politiikan puolella, vaan nythän voimme huomata, että sitä tapahtuu Kristuksen kirkonkin yhteydessä. No, joka tapauksessa viimeisetkin rippeet kunnioituksesta Lapuan piispaa kohtaan katosivat taivaan tuuliin. Surullista, mutta totta. Piispojen tarpeellisuudesta kirkossamme olen vuosien saatossa kuullut paljonkin epäilyjä ja piispa Peuran toiminta niitä varmasti lisää. Taloudellisestihan piispojen määrän vähentäminen toisi kirkolle miljoonien säästöt. Ainakaan tällainen tavallinen taaplaaja ei ole koskaan piispaa tarvinnut. Nykyinen papistomme ei ole tärkeilevää, vaan hyvinkin kansanomaista ja vaatimatonta sorttia. Lapuan edelliset piispat olivat sangen rakastettuja ja vaatimattomiakin. Siksi ainakin minun kirkosta eroamiseni olisi vaikea prosessi, vaikka jos siirto tapahtuu, se mietintämyssyyn tulee. Toivottavasti kirkko ei rupea takinkääntäjäksi, vaan kantaa edelleen huolta keskittymiskehityksestä: "Suomen evankelis-luterilainen kirkko pyrkii maaseutustrategiansa mukaisesti torjumaan maaltamuuton, aivoviennin ja yleisen keskittymiskehityksen seurauksia, jotka eriarvoistavat maaseutua kasvukeskuksiin nähden." Sopiiko joku muu esimerkki tätä Lapuan hiippakuntasiirtoa paremmin kirkon kantaan? Jatkossa näemme, onko kirkon virallinen kantakin vain "poliitikkojen puhetta". Herra meitä sellaisesta varjelkoon.