Kelujärven kyläkoulu on säilytettävä aluekouluna

JS
Vieras

/ #51 Re: Re: Puolesta

03.02.2011 17:19

#43: vastaan - Re: Puolesta 

Kirjat voivat olla erit, mutta ovat edelleen OPS:n mukaiset, eli täysin pätevät ja samat asiat niistä oppii. :)

Lajituntemus voi toki olla huonompi, mutta en itse kyllä pahemmin muistanut, etteikö kyläkoulujen kasvatit olisi pärjänneet yhtälailla jalkapallossa ja koripallossa yläasteella keskustan oppilaiden kanssa. Nuoret oppivat säännöt yms. nopeasti ja perussäännöt tulevat selviksi myös ala-asteella (esim. kuinka kauan palloa saa pitää kädessä koripallossa, jaliksen perussäännöt jne.) Jos ope ei tiedä niin ope voi ottaa selvää ;)

No itselläni on lentäneet roskiin niin ala-asteen kuin yläasteenkin käsityöt :D Kun ei vaan osaa niin ei osaa ja tuskin osaisin vaikka ala-asteella olisi varusteita löytynyt enemmänkin. Toki jotain käsitöistä kiinnostunutta varmasti harmittaa, kun matskut ei ole samat kuin kylällä, mutta en usko, että se pääasiassa olisi niin suuri puute, että koulun opetuksen taso kärsii ja koulun puolesta ei voi taistella. Ehkäpä nyt kun kohua on ja JOS koulu saa jatkaa niin materiaaleihin yms. pyritään satsaamaan enemmän. :)

Mitä itse olen nähnyt, niin Kelujärven koululla erityisoppilaat on otettu hyvin huomioon ja heihin on panostettu, eli ei pelkästään helpotettu tehtäviä jne. Samoin koululla ei ole samanlaista syrjimistä ja luokittelua erityisoppilaita kohtaan kuin suurimmissa kouluissa, joissa kiusaamis/poissulkemistapaukset jäävät helpommin huomiotta.

Minun on hankala uskoa, että koulun opetustaso on romahtanut merkittävästi kymmenessä vuodessa ja varmasti koulun nykyisillä oppilailla on mahdollisuudet mihin tahansa, samoin kuin koulun entisilläkin oppilailla. :)

Millaisia ongelmia 2000-luvun oppilailla on ollut? Ovatko selkeästi jääneet jälkeen yläasteelle siirtyessä? Onko se ihan yleinen trendi vai muutaman oppilaan kokemus? :)