Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

/ #153 Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka

08.02.2013 12:35

#150: Ainotar - Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka

Helsingin Pyöräilijät eivät ehkä vaadi tuota [Jos autoille annettaisiin Mechelininkadulla jälleen vain kaksi kaistaa]siksi, etteivät ole tulleet sitä ajatelleeksi. Sinuna minä ottaisin heihin yhteyttä ja ehdottaisin sitä heille. Sikäli kun he ovat sitä pohtineet, niin he ovat ehkä todenneet idean epärealistiseksi. Autoille kerran annettua tilaa on nimittäin aika vaikea saada takaisin. Mechelininkadun palauttaminen kaksikaistaiseksi on todennäköisesti poliittisesti niin vaikea asia, että edes Helsingin Pyöräilijöiden kaltaisen, tunnetusti hyvin vaikutusvaltaisen järjestön, olisi mahdoton saada ajatusta läpi. Autoilulla on Suomessa jostain syystä toisenlainen asema kuin useimmissa muissa länsieurooppalaisissa maissa. Autoilun rajoittaminen tai sen lieveilmiöihin puuttuminen on meillä hyvin vaikeaa. Uskonkin, että nyt esitetyllä suunnitelmalla on paremmat mahdollisuudet tulla hyväksytyksi. Autoilijat saavat pitää kaistansa, ja pyöräilijät saavat oman pyöräkaistan. Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden edun nimissä uuteen järjestelyyn tulisi kuitenkin vielä lisätä yksi asia: pysäköinninvalvonta. Kun tietää mikä Mechelininkadun tilanne on tällä hetkellä, ei ole lainkaan epätodennäköistä, että sama meno jatkuu hieman toisessa muodossa uusien järjestelyjen jälkeenkin. Eli autot pysäköidään siten, että puolet autosta on jalkakäytävällä, puolet pyöräkaistalla. Tämän välttäminen edellyttäisi sitä, että pysäköinninvalvonta valvoisi muitakin kuin hiljaisia asuntokatuja ja Töölöntoria. Mutta edellä mainituista syitä tämä on ikävä kyllä melko epätodennäköistä.