vanhaSYK. Juhlasalin ennallistaminen Sibelius- Akatemiaa varten.

teppo.koivisto@siba.fi

/ #15 SYK:n sali ja SibAn tilakysymys

11.02.2013 10:32

Olen seurannut suurella mielenkiinnolla Nervanderinkadun vanhan SYK:n saliin ja sen palauttamiseen liittyvää keskustelua ja yksityisellä tasolla siihen osallistunutkin, siksi haluan aihetta omalta osaltani tässä kommentoida. Olisi todella hienoa, mikäli käytössämme ydinkeskustassa,vieläpä tulevissa SibAn tiloissa, olisi sopivankokoinen sekä tunnelmaltaan arvokas kamarimusiikki-/resitaalisali, varsinkin R-talomme salin ollessa eduskunnan käytössä v. 2014 -?. Suunnilleen Espoon Sellosalin kokoiselle ja tasoiselle salille olisi toki käyttöä Helsingin keskustassa muutoinkin. Toisaalta: Sibelius-Akatemian tilatilanne elää jatkuvia muutoksen aikoja. Pitäjänmäen tilavasta toimitalosta luopumisen jälkimainingit tuntuvat edelleen mm. opetusluokkien prime time -varausaikojen ruuhkaisuutena. Toisin kuin useissa maailman musiikkikorkeakoulussa, meillä SibAn opettajilla ei ole omia opetusluokkia tai studioita käytössämme 24/7, vaan joudumme jokaikistä syystä tai toisesta normaalilukujärjestyksestä poikkeavaa opetustuntia varten (käytännössä lähes viikoittainen aikaavievä proseduuri) varaamaan erikseen korvaavavan tilan käyttöömme siihen aikaan kun sitä "markkinoilta" löytyy eli käytännössä iltaisin tai viikonloppuisin. Opetustilat ovat siis sananmukaisesti kortilla. Mitä kaikkea tulevat muutokset N-taloineen ja R-talosta luopumisineen ikinä tuovatkaan SibAlaisille tullessaan, opetuksen näkökulmasta katsottuna luokkatilanteemme ei saisi ainakaan huonontua. Yksiselitteisen onnistunutta ratkaisua SYK:n salin ennallistamisen ja luokkatarpeidemme väliseen yhtälöön tuskin nyt löytyy. Mutta mikään ei estä minua hartaasti toivomasta, että tulevaisuudessa näkisimme kuvista päätellen kauniin ja akustisesti toimivan salin alkuperäisasussaan vaikkapa konserttikäytössämme.