Reilun kaupat banaanit takaisin Siwaan

Vieras

/ #14 Valinnan vapaudesta

04.02.2011 01:00

Kuten yllä jo todettiin, Rainforest Alliance ei edes yritä väittää maksavansa oikeudenmukaista korjvausta viljelijöille, vaan ainoastaan, että se on parempi vaihtoehto ympäristölle kuin sertifiomaton tuote (mikä sekin on tietysti parempi kuin ei mitään). Mutta sertifioinnin ja sertifioinnin välillä on todella eroja.

Tästä päästän siihen, että kuten ylläolevasta keskustelustakin huomataan, on kuluttajan välillä vaikea pysyä mukana merkkiviidakossa ja tietää, miten yritykset kohtelevat alihankkijoitaan. Reilun kaupan merkki takaa säännölliset tarkastukset kaikilla mukana olevilla tiloilla ja tarkastajina ovat ulkopuoliset henkilöt eivätkö firman omat päälliköt. Siwan aiempi linja myydä pelkästään Reilun Kaupan banaaneja oli askel oikeaan suuntaan siinä, että kaikki vastuu oikeudenmukaisesta kuluttamisesta ei jää vain yksittäisen ihmisen hartioille, vaan että myös kauppaketju voi valita maksavansa tuottajille oikeudenmukaisen korjauksen.

Eräs ystäväni pohdiskeli kerran, onko todella niin väärin ostaa ihan vaan "tavallisia banaaneja". Muut keskustelun osallistujat olivat yhtä mieltä siitä, että oikeudenmukainen korvaus on todella tärkeää, ja että tiedostavana kuluttajana pitäisi valitan mieluummin Reilun kaupan tuote. Keskustelun aloittanut puolestaan pohti, että hän ei halua kaupassa käydessään potea huonoa omatuntoa, vaan että tuotteet, joita on myynnissä olisivat sellaisia, että niitä voi ostaa hyvällä omatunnolla - siis vähän niin kuin Siwan aiempi banaanilinja. Mielestäni tässä näkökulmassa on järkeä, vaikka itse olenkin oman banaanipolkuni valinnut: jos tarjolla ei ole reilun kaupan banaaneja, en osta banaaneja.

Kauppaketju ei voi siirtää vastuuta kuluttamisen (epä)oikeudenmukaisuudesta vain asiakkaidensa hartioille. Siwan perustelu asiakkaiden "valinnanvapaudesta" on ontuva, kun kyseessä on tuottajien toimeentulo. Kärjistäen: kummassa kaupassa sinä asioit mieluummin, siinä jossa tiedät myytävien perunoiden olevan aina priimalaatua vai siinä, jossa on lajikkeita on enemmän ja puolet perunoista homeessa?