Kirjallisuuden oppiaineen säilyttävä Jyväskylän yliopistossa

Jyväskylän yliopisto on ilmoittanut suunnittelevansa kirjallisuuden oppiaineen koulutusvastuusta luopumista. Suunnitelman toteutuminen tarkoittaisi, ettei Jyväskylässä voisi enää opiskella kirjallisuutta pääaineena. Yliopiston mukaan äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan pätevyyteen vaadittavat kirjallisuuden opinnot säilyisivät edelleen sivuaineena. Tämä ei kuitenkaan paljoa lohduta, sillä joillekin aloille tärkeä kirjallisuuden asiantuntijuus jäisi varsin suppeaksi. (http://yle.fi/uutiset/jyvaskylan_yliopisto_kaavailee_kirjallisuuden_oppiaineesta_luopumista/8941531

On tärkeää säilyttää mahdollisuus kirjallisuuden opiskeluun nykyisellään Jyväskylässä. Muun muassa yksi Suomen menestyneimmistä kirjailijoista, Sofi Oksanen, on kuvaillut päätöstä älyvapaaksi. (Keskisuomalainen, 9.6.2016) Itsekin Jyväskylässä kirjallisuutta opiskellut Oksanen kuvailee kirjallisuuden koulutusta poikkeuksellisen laaja-alaiseksi ja muistuttaa, että kirjallisuuden opiskelusta ei valmistu ainoastaan opettajia tai kouluttajia, vaan myös kirjailijoita. Hänen mukaansa laitoksen alasajo on jälleen yksi askel kohti sellaista Suomea, jossa maantieteellisesti koko maan kattava laadukas opetus ei ole arvo sinänsä.

Päätöksen seurauksena entistä useampi hakija jäisi ilman mieleistään opiskelupaikkaa, kun muiden yliopistojen hakijamäärät kasvaisivat. On väärin, ettei yhdessä suurimmista yliopistokaupungeistamme voisi enää tehdä kirjallisuuden tutkintoa. Pelottavaa on myös se, kuinka tällainen päätös vaikuttaisi muiden yliopistojen koulutustarjontaan - hyvä esimerkki se ei ainakaan ole. Vastustamme kaavailtua kirjallisuuden oppiaineesta luopumista ja tätä kautta jo nyt pienen kirjallisuuden kentän pienenemistä entisestään. Sivistys on säilytettävä.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Mari Hynninen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Huomaathan, ettet voi vahvistaa allekirjoitustasi vastaamalla tähän viestiin.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…