Kirjastolaisille lisää palkkaa

Kirjastoalalla työskentelee ammattikoulusta, ammattikorkeakoulusta ja yliopistosta valmistuneita asiansa osaavia ja koulutettuja henkilöitä. Silti palkka on pieni. Esimerkiksi vastavalmistuneiden tradenomien palkkasuositus Suomessa on 2150 - 2600 €/kk. Kirjastotradenomit sen sijaan tienaavat hädin tuskin 2000€/kk, monet vain 1600€/kk. Yliopistosta valmistunut filosofian maisterikaan ei välttämättä pääse kirjastossa paremmille palkoille. Jotain on siis tehtävä!

Kirjastot ovat monelle tärkeitä. Niitä käytetään opiskelun ja tutkimuksen apuna, niistä lainataan viihdettä vapaa-ajalle. Kirjastot edistävät kansalaisten lukutaitoa sekä tasa-arvoa tarjoamalla palvelujaan ilmaiseksi kaikille. Esimerkiksi internetiä pystyy kirjastossa käyttämään, jos ei itse tietokonetta omista.

Työnsä hallitsevat kirjastolaiset järjestävät lapsille ja nuorille monenlaista tapahtumaa ja ajanvietettä, löytävät kysyjälle sopivaa luettavaa, auttavat opiskelijaa esitelmän tai lopputyön teossa vinkkaamalla sopivaa lähdeaineistoa, tuottavat uusia palveluja verkkoon ja toimivat opettajina neuvoessaan tiedonhakua. Alalla tarvitsee siis monenlaista osaamista.

Me allekirjoittaneet vaadimmekin kirjastoalan palkkoihin reilua korotusta, joka vastaisi alalle vaadittavan koulutuksen tasoa ja työn vaativuutta.