Korkeasaarivetoomus

Eläimet eivät ole näyttelyesineitä

Korkeasaari on kurja elinympäristö sinne hankituille eläimille, sillä tarhan ahtaat tilat eivät mahdollista eläimille lajityypillistä elämää. Huonossa asemassa ovat etenkin kylmään ilmastoon sopeutumattomat lajit, jotka viettävät talvet sisätiloissa. Terveiden eläinten tappaminen on myös eläintarhan arkea, sillä kaikille uusille poikasille ei ole tilaa. Vaikka Korkeasaari puolustelee olemassaoloaan vetoamalla lajiensuojelutyöhön, vain noin 10 % siellä pidettävistä eläinlajeista on vakavasti uhanalaisia. Eläinten palauttaminen luontoon onnistuu harvoin, niinpä uhanalaisia eläimiä olisi järkevämpi suojella niiden alkuperäisillä asuinalueilla. Villien eläinten vangitseminen häkkiin ihmisten tuijotettavaksi luo vääristynyttä kuvaa ihmisen ja muiden eläinten suhteesta.

Korkeasaaren tappiollista toimintaa ylläpidetään helsinkiläisten verovaroilla. Me allekirjoittaneet vaadimme, että Korkeasaaren johto ja Helsingin kaupunginhallitus pyrkivät sulkemaan tarhan mahdollisimman pian. Eläimet on siirrettävä olosuhteisiin, joissa ne voivat viettää lajilleen tyypillistä elämää. Korkeasaaren toiminnan painopisteen tulisi siirtyä pian käynnistyvään loukkaantuneiden luonnonvaraisten eläinten hoitoon.

Oikeutta Eläimille -järjestö
www.oikeuttaelaimille.net