Koulumatkat inhimillisiksi ja yhdenvertaisiksi Mäntsälässä - Vetoomus kunnan sivistysjohtajalle, kasvatus- ja sivistyspalveluihin sekä sivistys- ja kasvatuslautakunnalle

Me, Maitoisten ja Olkisten kylien asukkaat sekä muut asiasta huolestuneet, olemme huolissamme siitä, miten eriarvoisesti kylien lasten koulukyydit hoidetaan.

Maitoisten kylä on jakautunut sekä Hausjärven että Mäntsälän puolelle. Hausjärven kouluihin lapset haetaan omasta kylästä omien yksityisteiden päistä tai jopa lähempää. Mäntsälän kunnan kouluun Maitoisten lapset taas haetaan kunnan noutopisteeltä Olkisten kylästä. Näin ollen esimerkiksi Maitosilla asuvan yhden perheen lapsista vanhempi haetaan oman talon ikkunan alta kouluun Hausjärvelle, kun taas nuoremman lapsen koulukyydin noutopiste Sälinkään koululle Mäntsälään on naapurikylässä 3,5 km päässä, jonne matka vie ELY:n hoitamaa ja kylän läpikulkutietä pitkin. Reitti pysäkille on pimeä, mutkainen ja tietä hoidetaan heikosti. Erityisesti tien talviauraus hoidetaan myöhään ja liian harvoin niin, että tien pinta puuroutuu vaarallisesti.

Edellä mainittu perhe asuu Mäntsälän puolella ja Mäntsälän kunta maksaa näiden molempien lasten sekä monien muiden mäntsäläläisten lasten koulukyydin Hausjärvelle. Lapsi, joka ei terveyssyistä kykene käymään koulua Hausjärvellä, saa nyt kyseenalaista kohtelua Mäntsälän kunnan toimesta, sillä hänen koulumatkansa on epäinhimillinen, eikä koulunkäyntiä ole järjestetty tasa-arvoisesti muiden lasten kanssa.

Yhdenvertaisuuslain (6 §) mukaan koulutuksen järjestäjän on arvioitava yhdenvertaisuuden toteutumista toiminnassaan sekä ryhdyttävä tarvittaviin toimenpiteisiin yhdenvertaisuuden toteutumisen edistämiseksi.

Mäntsälän kunnan on se nyt tehtävä ja siirrettävä jokaisen lapsen noutopiste omaan kylään. Koulumatka noutopisteeltä kouluun bussin kyydissä on jo aivan riittävän pitkä lapselle.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että kaikilla lapsilla on yhtä turvallinen koulumatka ja että heidän koulunmatkansa järjestetään yhdenvertaisesti niin Mäntsälässä kuin Hausjärvellä. Me vaadimme, että kylissämme asuvat kaikki lapset haetaan kouluun omasta kylästä, sijaitsi koulu sitten Hausjärvellä tai Mäntsälässä.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Soile Anttila voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…