KTP takaisin

KTP on osa kotkalaista elämänmuotoa.

Vuonna 1927 perustettu Kotkan Työväen Palloilijat on perinteikäs kotkalainen palloiluseura. Mestaruuksia on tullut niin jalka- kuin koripallossakin.

90-luvun lopulla Veikkausliigaan noussut KTP vaihtoi uuden yhtiön myötä nimekseen Kotkan TP. Toisella liigakaudellaan joukkue jäi sarjassa viimeiseksi ja yhtiö haettiin konkurssiin vain muutaman toimintavuoden jälkeen. Yksi surullinen osa kotkalaista jalkapallohistoriaa oli takanapäin.

Tästä historiasta on kuitenkin muistuttamassa nykyisen veikkausliigaseuran KooTeePee:n nimi. Kyseinen seura on alkuperäisen ry:n perustama ja siitä riippumaton yhdistys. Samalla tavalla toimitaan monissa muissakin veikkausliigaseuroissa. Haka, TPS, HJK jne eivät pelaa alkuperäisen yhdistyksen alaisuudessa. Koripallon SM-sarjassa pelaava KTP ei sekään ole "alkuperäinen" KTP vaikka samaa nimeä käyttääkin. Monissa muissa konkurssien ja fuusioiden pyörteissä olleissa seuroissa on palattu perinteiseen nimeen. Esimerkkejä ovat mm perinteikkäät VIFK ja KPV. Kotkassa pelataan silti liigaa KooTeePee nimisellä joukkueella vaikka nimi onkin naurun aihe jalkapallopiireissä ympäri maan. Nimelle nauretaan ulkomaita myöten aina jonkun kotkalaisen vieraillessa jonkun ulkmaalaisen seuran harjoituksissa.

Syitä tämän hilpeyttä herättävän nimen käyttöön on esitetty jos jonkinlaisia. Sponsorit eivät kuulemma halua sponsoroida KTP nimistä seuraa. Ihme juttu sillä suurin osa KooTeePee:n sponsoreista sponsoroi myös KTP nimistä koripallojoukkuetta... Mitään laillisia esteitä nimen vaihtamiselle ei myöskään olisi, taustalla vaikuttavan ry:n nimi voisi olla mikä tahansa tyyliin "Liiga-KTP" mutta joukkueesta voisi käyttää silti nimeä KTP kuten monissa muissa joukkueissa toimitaan.

Me adressin allekirjoittajat vaadimmekin että yhdistyksen (yhdistysten) tulee ryhtyä kaikkiin vaadittaviin toimenpiteisiin kunniaikkaan KTP nimen palauttamiseksi edustusjoukkueen nimeksi. Samalla vaadimme myös takaisin perinteistä kilpilogoa nykyisen kananpoika actionfiguren tilalle. Se ei ole nimittäin jalkapallojoukkueen logoksi sopiva millään mittapuulla.

Lisää aiheesta:

Adressi tullaan toimittamaan FC KooTeePee ry:lle ennen ensi kauden alkua.

30.4.2007: Adressi on toimitettu FC KooTeePeelle. Kiitos kaikille allekirjoittaneille. Uudet allekirjoitukset ovat edelleen tervetulleita!

yllapito (ktpkannattajat.com)    Ota yhteyttä adressin tekijään