Adressi Kuninkaanhaan lukion säilyttämisen puolesta

Porin kaupunki on aikeissa lakkauttaa Kuninkaanhaan lukion vuonna 2009 vedoten tulevaan oppilasmäärien kehitykseen ja taloudellisiin seikkoihin.

Kuninkaanhaan lukio on jatkanut 1880 perustetun Porin Tyttölyseon toimintaa ja perinteitä. Koulu on Porin toiseksi vanhin oppikoulu. Kuninkaanhaan lukio on ollut uranuurtajana Porissa usealla sektorilla. Liikuntapainotteinen lukio alkoi 1983, urheilulukiokokeilu ja luokattoman lukion kokeilu puolestaan 1990 ja vuonna 1994 urheilulukio vakinaistettiin. Ns. 75 min oppituntimalli otettiin käyttöön Kuninkaanhaassa ennakkoluulottomasti 2006, Porissa ensimmäisenä. Urheilulukion toimiluvan saamisen yhteydessä yhtenä perusteena oli mm. hyvä sijainti urheilupaikkojen läheisyydessä.

Kuninkaanhaan lukio on tällä hetkellä Porin suurin lukio 353 opiskelijallaan, joista jokainen kartuttaa kaupungin valtiolta saamaa valtionosuutta. Kuninkaanhaan lukio oli vuoden 2006 yhteishaussa Porin suosituin lukio, ensisijaisia hakijoita oli 155. Koululla on hyvä, keskeinen sijainti hyvien liikenneyhteyksien myötä, ja kouluun houkuttelee runsaasti myös vieraskuntalaisia opiskelijoita. Koulun painopistealueita ovat myös kuvataide, kansainvälisyys, opiskelijakuntatoiminta ja tutortoiminta. Koulun tukiverkostona toimivat mm. Kuninkaanhaan urheilulukion TUKI ry, Tipulan Seniorit ry ja Kuninkaanhaan koulun ja lukion Seniorit ry.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Porin kaupunki luopuu aikeestaan lakkauttaa Kuninkaanhaan lukio. Kuten lukioselvityksessäkin todetaan, lukioiden lakkauttaminen ei tuo todellisia kustannussäästöjä. Sen sijaan lakkauttaminen mm. vaikeuttaisi huomattavasti itäisen ja eteläisen Porin lukiolaisten koulunkäyntiä. Lisäksi, Suomessa ei koskaan ole lakkautettu yhtään erikoislukiota eikä kenenkään toimilupaa ole siirretty toiselle lukiolle, emmekä halua Porin olevan tässä asiassa ensimmäinen.

==============================

Nimien keräys on lopetettu ja adressi on toimitettu Porin kaupunginvaltuustolle maanantaina 5.11.2007.

Lämpimät kiitokset kaikille allekirjoittaneille.