KYLÄTILA KÄPYLÄÄN

KANNATAN  KÄPYLÄ-SEURAN EHDOTUSTA HELSINGIN KAUPUNGILLE, ETTÄ PÄIVÄKODIN LOPETETTUA TOIMINTANSA 31.6.2020 POHJOLANKATU 3-5 KIINTEISTÖSSÄ TALO LUOVUTETAAN KÄPYLÄN ASUKASTILAKSI.

Helsingin kaupungin Tilakeskus on saanut toimeksiannon osoitteessa Pohjolankatu 3-5 sijaitsevan talon myymiseksi. Talo on vanha Käpylän poliisiasema, ja viimeksi siinä on toiminut Steiner-päiväkoti Pellava noin 30 vuoden ajan. Talo ympäristöineen on suojeltu ja se on kaavoituksessa tarkoitettu yksinomaan yhteisölliseen käyttöön.

Käpylä - Seura on perustanut vuonna 2018 aputoiminimekseen Käpylän Kylätilayhdistys – Byhusföreningen i Kottby ry:n, jonka nimenomaisena tarkoituksena ja tehtävänä on asukastilan hankkiminen Käpylään.

Kylätilayhdistys esitti vuonna 2019 Helsingin kaupungille ja kaupunkilaisille, että talo kunnostettaisiin Käpylän asukastilaksi OmaStadi -hankkeena. Se sai paljon kannatusta, mutta Keskistä aluetta koskeneista hankkeista vain äänestyksen ylivoimaisesti voittanut Vallilan konepaja toteutuu.

Käpylässä nuoriso- ja kerhotoimintaa harjoittava Käpylän Yhdyskuntaklubi ry on menettänyt vuokranantajan toimenpiteistä johtuen toimitilojaan ja olisi halukas vuokraamaan korvaavaksi tilaksi Pohjolankatu 3-5 talon. Kylätilayhdistys ja Yhdyskuntaklubi ovat myös alustavasti sopineet talon yhteiskäytöstä siinä määrin, kuin se sopisi Yhdyskuntaklubin toimintaan ja Helsingin kaupunki tämän yhteiskäytön hyväksyisi. Ratkaisu myös jatkaisi luontevalla tavalla sitä yhteisöllistä ja monipuolista toimintaa, jota Päiväkoti Pellava harjoitti päiväkotitoiminnan lisäksi tiloissa vuosikymmenten ajan.

Esitämme, että Helsingin kaupunki luopuu talon myymisestä ja vuokraa sen Käpylän Yhdyskuntaklubi ry:lle ja myös myöntää sen käyttöoikeuden Käpylän Kylätilayhdistykselle. Käyttäjät ovat valmiita ottamaan sovittavalla tavalla vastuuta myös talon kunnostamisesta ja ylläpidosta.

Mikäli kaupunki kuitenkin näkee ainoaksi vaihtoehdoksi talon myymisen, esitämme edelleen, että se myytäisiin neuvottelumenettelyllä ilman kilpailutusta Käpylän Kylätilayhdistykselle tai Käpylän Yhdyskuntaklubille. Menettelystä on ennakkotapaus vanhan lakkautetun Tapanilan alakoulun osalta, joka myytiin vuonna 2018 asukastilaksi Tapanilan kylätila ry:lle neuvottelumenettelyllä.

Mukana kylätilahankkeessa ovat myös lukuisat käpyläläiset järjestöt, joiden allekirjoitukset toimitamme päättäjille myöhemmin yhdessä yksityisten asukkaiden kannatusadressien kanssa.

Helsingissä  14.5.2020

Heikki Takkinen toim.joht.        Käpylän Yhdyskuntaklubi ry
Tintti Karppinen, puh.joht.       Käpylä-Seura - Kottby-Sällskapet ry
Pekka Haltia,  puh.joht.           Käpylän Kylätilayhdistys – Byhusföreningen i Kottby ry

Bert Bjarland, Käpylä-Seura ry    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Bert Bjarland, Käpylä-Seura ry voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…