Kylmäläntien talvihoitoluokituksen nosto luokkaan 1C

KYLMÄLÄNTIEN TALVIHOITOLUOKITUKSEN NOSTO LUOKKAAN 1C

Adressin allekirjoittaneet vaativat että ELY-keskus nostaa talvihoitoluokitusta Kylmäläntiellä, Kirkkonummella. Vaadimme että talvihoitoluokitus nostetaan luokkaan 1C. Muutamia vuosia sitten talvihoitoluokitukset muuttuivat ja esimerkiksi Kylmäläntien hoito huonontui merkittävästi ja on nykyään monesti talvisin jopa hengenvaarallinen. Nyt Kylmäläntien talvihoitoluokitus on luokkaa II.

Tie 11 231 (Kylmäläntie)

Talvihoitoluokka: II

Pääosin lumipintainen: Tiellä on normaalitilanteissa riittävä kitka ja tasaisuus maltilliseen liikennöintiin. Risteysalueet, mäet ja kaarteet hiekoitetaan niin, että normaali liikkuminen on turvallista. Teiden pintoja karhennetaan ja kaikkein ongelmallisimmilla keleillä hiekoitetaan kokonaan. Vaikeissa säätilanteissa, esimerkiksi sään äkillisesti lauhtuessa tai heti lumisateiden jälkeen, liikenteeltä edellytetään varovaisuutta.(Väylävirasto 23.11.21)

Tänään 23.11.2021 tuli ensimmäiset lumisateet ja ensimmäinen auto jo ojassa. Viime vuonna ei käden sormet riittäneet lähimaillakaan laskemaan ulosajojen määrää. Bussit joka vuosi myös ojassa, onneksi ei vielä ole mitään vakavampaa henkilövahinkoa sattunut. Tällä tiellä liikkuu monta lasta koska tämä on tärkeä koulutie. Busseja ajaa 16 vuoroa edes ja takaisin (ajavat 32 kertaa postilaatikon ohi päivässä),  arkisin kl. 7-18 välillä. Viime vuonna oli monta päivää kun bussit eivät ollenkaan ajaneet tätä tietä koska oli tullut liian paljon lunta tai oli liian liukasta. Jo ilman lunta on kohtia ajoradassa jossa on pakko pysäyttää tai merkittävästi hidastaa autolla kun bussi tulee vastaan jottei tule peltikolaria. Sjökullantie joka ennen oli samaa hoitoluokitusta Kylmäläntien kanssa on paljon turvallisempi ja hoidetaan hoitoluokaltaan 1C:

Tie 11 233 (Sjökullantie)

Talvihoitoluokka: Ic

Pääosin hiekoitettava, ohut lumipolanne sallittu

Tie on yleensä joko osittain tai kokonaan polannepintainen. Tie hoidetaan hyvätasoisesti. Talvikelillä tie ei ole täysin pitävä, mutta riittävän turvallinen. Liukkauden torjunta tehdään pääosin hiekoituksella. Polanneurat ja -pinta tasataan mahdollisimman tasaiseksi.(Väylävirasto 23.11.2021)

Allekirjoittajien mielestä on ensisijaisen tärkeää että myös Kylmäläntien pitäisi olla riittävän turvallinen koulukyydeille odottaville tai ylipäätään jalankulkijoille. Nyt on suorastaan hengenvaarallista kulkea ulkona talvella kun on tullut lunta tai on erityisen liukasta.

Myös tämän tien ajonopeus pitäisi olla 50km/h kapeimmissa kohdissa ja jyrkissä mutkissa. Nyt esim 60km/h alkaa Kylmälästä tultaessa jo noin Kylmäläntie 370 kohdalla ennen vaarallisimpia mutkia. Tämä pitäisi myös heti ottaa huomioon ja muuttaa että alkaa aikaisintaan Stenbackanristeyksen jälkeen, Kylmäläntie 280 paikkeilla. (Stenbackantieltä on todella huono näkyvyys ulos tultaessa vasemmalle josta tullaan nyt 60km/h nopeudella)

Tässä on muutama esimerkki Wilma-viesteistä viime tammikuussa, joskus tulee ilmoitus vanhemmille, joskus taas ei. Silloin lapset seisovat pysäkillä ensinnäkin kauan huonoissa olosuhteissa ja joutuvat jäämään kotiin siltä päivältä jollei ole vanhempaa kotona. Kaikilla koululaisilla pitäisi olla samat edellytykset turvalliseen koulutiehen sekä opetukseen, kelistä riippumatta.

Esim 13.1.2021 ilmoitus joka tuli Wilmaan oli tällainen (suurin osa bussivuoroista olivat Kylmäläntiellä): Aihe: Kouluvuorot Kirkkonummella 13.1.2021

Hei

Runsaasta lumesta johtuen useat kouluvuorot jäävät ajamatta Kirkkonummella.Seuratkaa www.hsl.fi sivuja ja valintaa liikenne nyt.

Taas 20.1.2021 tuli seuraava ilmoitus;

Beredskap för att HRT:s skolskjutsar kan inställas 21–22.1.2021

Tässä vielä tilannekuvia 23.11.2021 Kylmäläntieltä, vertailukuvana Sjökullantie. Myös kuva mistä auto oli poikittain tien yli, onneksi ei ruuhka-aika koska tuli kulman takaa jossa nolla näkyvyys mitä tulee eteen.

Jos teillä on ollut ongelmia Kylmäläntiellä talvisin: Kertokaa kommenteissa, kaikki lähtee sitten ELY-keskukselle. kylmälävägen2311.jpeg

kylmäläntieulosajo2311.jpeg

sjökullavägen2311.jpeg

UPPGRADERING AV KYLMÄLÄVÄGENS KLASSIFICIERING I VINTERUNDERHÅLL TILL KLASS 1C

Vi som skrivit under adressen kräver att NTM-centralen höjer Kylmälävägens vinterunderhåll från klass II till klass 1C. Dessa klassificeringar ändrades några år sedan och efter det har Kylmälävägena skötsel märkbart blivit sämre och är nuförtiden vintertid rentav livsfarlig.

Tie 11 231 (Kylmäläntie)

Talvihoitoluokka: II

Pääosin lumipintainen

Tiellä on normaalitilanteissa riittävä kitka ja tasaisuus maltilliseen liikennöintiin. Risteysalueet, mäet ja kaarteet hiekoitetaan niin, että normaali liikkuminen on turvallista. Teiden pintoja karhennetaan ja kaikkein ongelmallisimmilla keleillä hiekoitetaan kokonaan. Vaikeissa säätilanteissa, esimerkiksi sään äkillisesti lauhtuessa tai heti lumisateiden jälkeen, liikenteeltä edellytetään varovaisuutta.(Trafikledsverket 23.11.2021)

Idag, 23.11.21, kom den första snön och genast var den första bilen i diket. Förra året räckte inte handens fingrar för att räkna antalet utkörningar (som värst var 3 bilar i diket under en och samma dag vid Kylmälävägen 166). Bussarna är varje år också i diket, men som tur har ännu ingen allvarligare personolycka hänt men så som det nu ser ut är det enbart en tidsfråga. På denna väg rör sig många skolbarn då detta är en viktig skolväg. Det kör 16 bussturer, med andra ord åker bussen förbi postlådorna på Kylmälävägen 32 ggr varje vardag.

Förra året var det många dagar som bussarna inte alls körde på Kylmälävägen pga. det var för mycket snö eller för halt. Redan utan snö är körfilen såpass smal eller kurvig  att man måste stanna eller rejält sakta in då bussen kommer emot bilen för att det inte blir plåtkrock. Sjökullavägen var tidigare i samma underhållsklassificiering som Kylmälävägen men är nu då alltså i klass 1C:

Tie 11 233 (Sjökullantie)

Talvihoitoluokka: Ic

Pääosin hiekoitettava, ohut lumipolanne sallittu

Tie on yleensä joko osittain tai kokonaan polannepintainen. Tie hoidetaan hyvätasoisesti. Talvikelillä tie ei ole täysin pitävä, mutta riittävän turvallinen. Liukkauden torjunta tehdään pääosin hiekoituksella. Polanneurat ja -pinta tasataan mahdollisimman tasaiseksi.(Trafikledsverket 23.11.2021)

Vi som skrivit under adressen anser att det är av högsta prioritet att även Kylmälävägen vore tillräckligt säker för dem som väntar på skolskjuts eller överhuvudtaget går på vägen.

Även körhastigheten borde enhetligt vara 50km/h där det är kurvigt och smala vägavsnitt. Nu börjar 60km/h redan vid Kylmälävägen 370 då man kommer från Kylmälä, innan de riktigt farligaste kurvorna och smala vägavsnitten. Det här borde genast åtgärdas och ses över så att 60km/h skulle börja tidigast vid Kylmälävägen 280 då man kommer från Kylmälä. Kylmälävägen 280 ligger ungefär vid Stenbackavägens korsning där man har otroligt dålig sikt mot vänster där det nu kommer bilar från Kylmälä i en fart av 60km/h.

Här är även några utdrag från Wilma-meddelanden som föräldrar fått förra året. Ibland kommer det meddelande, ibland inte. Då hamnar barnen stå väldigt länge ute och vänta på bussen i eländiga förhållanden och stanna hemma om de inte har en förälder hemma. Alla skolbarn borde ha samma förutsättningar för en trygg skolväg samt undervisning, oberoende väder.

Aihe: Kouluvuorot Kirkkonummella 13.1.2021

Hei

Följande meddelande 20.1.2021

Beredskap för att HRT:s skolskjutsar kan inställas 21–22.1.2021

HRT kan inte garantera att alla skolskjutsturer kommer att köras inom HRT:s område torsdag 21.1 och fredag 22.1.2021.Vi ber er följa med sidan ”Trafik” på webbplatsen www.hsl.fi/sv.Eventuella avvikelser beror på väderförhållandena och det pågående snöröjningsarbetet på gator och vägar.

Här ovan finns ännu några situationsbilder från 23.1.2021 från Kylmälävägen och Sjökullavägen som jämförelsebild. Här även bild av platsen där bilen var tvärs över vägen. Tur var det inte under rusningstid eftersom den låg bakom en skarp kurva där synligheten var noll över vad som kommer emot efter den.

Om ni haft problem på Kylmälävägen vintertid, skriv i kommentarerna. Allt skickas till NTM-centralen!

Josephine Frimodig    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Josephine Frimodig voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…