Lauttasaari tarvitsee uuden koulun ja lisää koulutiloja

Lauttasaaren ala-asteella kärsitään pahasta tilanpuutteesta. Lauttasaareen on viime vuosien aikana rakennettu lukuisia uusia perheasuntoja ja koulumme tilat ovat täyttyneet nopeassa tahdissa. Koulumme on jo nyt Helsingin suurin ala-asteen koulu ja tulevaisuudessa oppilasmäärä kasvaa vuosi vuodelta. Jostain syystä Lauttasaareen ei kuitenkaan ole ajoissa rakennettu uutta koulua.

Emme ymmärrä, miten koulunkäynti onnistuu tulevina vuosina, sillä jo nyt tilanpuute vaikeuttaa kaikkea toimintaa koulussamme. Koulun pihalle rakennetaan taas ensi kesänä uusi parakki, jossa on uusia luokkia. Parakkirakennukset sijaitsevat välituntialueella – oppilasmäärän lisääntyessä välituntialue pienenee, eikä pihoilla ole kunnolla tilaa leikkiä. Koulun piha kaipaisi piristystä, esim. leikkitelineitä pienempien oppilaiden iloksi, sillä osa 1.-2.-luokista on jouduttu siirtämään omasta Pajalahden koulurakennuksestaan isompien oppilaiden koulurakennukseen. Koulumme luokissa on paljon oppilaita, eivätkä kaikki oppilaat aina saa tarvitsemaansa huomiota ja apua, joten koulussamme tarvittaisi runsaasti kouluavustajia.

Monilla koulumme kieltenopettajilla ei ole omaa luokkaa – opettajat menevät pitämään tuntinsa johonkin tyhjänä olevaan luokkaan. Tästä johtuen kielten opettajilla ei aina ole pääsyä tarvittavaan opetusmateriaaliin, sillä kaikissa luokissa ei ole sähköisiä älytauluja. Olemme joutuneet luopumaan atk-luokasta, sillä siitä oli pakko tehdä tavallinen luokkahuone. Atk-luokan puuttumisesta johtuen tarvitsemme ehdottomasti lisää kannettavia tietokoneita ja iPadeja sekä hyvän langattoman verkon.  Ruokalassa on jo nyt todella ahdasta, eikä koulumme liikuntasali ole vuosikausiin riittänyt luokkien tarpeisiin ja osa tunneista pidetään muualta vuokratuissa tiloissa, jonne pitää kävellä. Kevät – ja joulujuhlat täytyy pitää monessa erässä, sillä emme mahdu yhdellä kertaa vanhempiemme kanssa juhlasaliin.

Lauttasaari tarvitsee uuden koulun ja koulumme lisätiloja niin pian kuin mahdollista, muuten Lauttasaaressa ei tulevina vuosina voida käydä kunnollisella tavalla koulua.

Lauttasaaren ala-asteen ympäristöraadin oppilaat

Tiina Halttunen, Lauttasaaren ala-aste    Ota yhteyttä adressin tekijään