Lemmikkikoirasusien kieltolakia vastaan

Suomeen on kaavailtu tiukkoja rajoituksia koskien lemmikkikoirasusia ilman mitään näyttöä tai todisteita niiden aiheuttamasta vaarasta. Esimerkiksi Ruotsi ja Norja ovat asettaneet tiukkoja rajoituksia lemmikkikoirasusien pidolle. Susivihamaa Norja on kieltänyt myös FCI:n hyväksymät sudesta ja saksanpaimenkoirasta polveutuvat rodut saarloos wolfhond ja ceskoslovensky vlcak. Jos yhtään seuraamme Norjan saati Tanskan jalanjäljissä, koirasusista seuraavana kieltolistalla olisivat todennäköisesti laumanvartijat ja mastiffityyppiset koirat.

Riistakeskuksen lausunnon mukaan koirasudet ovat erittäin harvinaisia luonnossa. Yksikään lemmikkikoirasusi ei ole todistettavasti päätynyt luontoon lisääntymään puhtaiden susien kanssa. Luontomme mahdolliset koirasudet ovat suurella todennäköisyydellä peräisin Venäjältä Suomeen tulleista villikoirista.

Lemmikkikoirasusia kasvattavat Suomessa vain harvat, eikä niitä myydä kevyin perustein. Näin ollen ne eivät ole arvokkaita pelkästään rahallisesti, vaan omistajat tahtovat pitää niistä erityisen hyvää huolta. Yksikään lemmikkikoirasusi ei tiettävästi ole hyökännyt ihmisen kimppuun Suomessa. Niiden mainetta kuitekin tärvellään hävyttömästi mediassa, ja koirasusien oletetaan usein olevan tihutöiden takana, etenkin jos paikalta löytyy hieman harmaata karvaa. Useasti kuitenkin myöhemmin todetaan teon takana olleen tavallinen koira tai aivan eri lajin edustaja. Tavallisten koirien hyökkäyksistä taas uutisoidaan usein sekä Suomessa että maailmalla. Riistakeskus on tunnustanut lemmikkikoirasusien olevan harmittomia, mutta tiettyjen tahojen lietsoman päättömän susivihan vuoksi niiden pitoa, kasvatusta ja maahantuontia tahdotaan rajoittaa.

Yhtenä perusteena lemmikkikoirasusien rajoituksille on käytetty Espanjan ja Kreikan kaltaisten valtioiden tilannetta, jossa koirat ovat päässeet lisääntymään luonnon eläinten kanssa. Kyseisten valtioiden koirakulttuuri on kuitenkin täysin erilainen kuin omamme - sekä Espanjassa että Kreikassa tuhannet koirat kuljeskelevat vapaina kaduilla ja näin ollen pääsevät vapaasti lisääntymään. Tilanne ei ole millään tavalla verrannollinen Suomeen. Harrastajat ovat yhtä mieltä siitä, ettei koirasusi kuulu luontoon, ja mahdolliset villiintyneet yksilöt tulee poistaa sieltä välittömästi. Koirasusien omistajat kunnioittavat Suomen alkuperäistä sutta, eivätkä halua lemmikkien pidon vaarantavan lajipuhtautta. Näin ollen koirasusien omistajat tuntevat vastuunsa, kuten kaikkien koiranomistajien kuuluisi.

Lemmikkikoirasudet ovat rakastettuja perheenjäseniä, joiden liian tiukka rajoittaminen ei ratkaisisi yhtäkään ongelmaa, vaan tuottaisi tarpeetonta surua näiden upeiden ja uskollisten eläinten kanssa elämänsä jakaville henkilöille. Päin vastoin, lemmikki
koirasusiharrastus painuisi maan alle, missä sitä ei voitaisi valvoa edes yhdistysten toimesta. Tällä hetkellä Suomen koirasusiyhdistys miettii rekisterin luomista. Lemmikkioirasudet tulisi liittää rekisteriin tunnistusmerkittyinä. Tällainen rajoitus olisi hyödyllinen niin omistajille kuin rajoituksia harkitseville tahoille. Näin ollen olisi mahdollista kiistattomasti todistaa, ettei mahdollinen luonnosta löytynyt koirasusi ole lemmikkikoirasusi.

Pyydämme sinua auttamaan meitä ja allekirjoittamaan tämän adressin, jotta Suomen vastuulliset koirasusiharrastajat ja heidän lemmikkinsä eivät joudu kokemaan turhaa kärsimystä valheellista tietoa ja propagandaa levittävien viharyhmien vuoksi.