Lieksan Kaarisilta

Tämä adressi nimilistoineen luovutetaan eteenpäin 26.3.2018. Luovutettavaan listaan on aikaa lisätä nimensä 25.3.2018 saakka.

Kiitos kaikille ystävällisyydestänne ja osoittamastanne tuesta.

---

Me, tämän adressin allekirjoittaneet, pyydämme Lieksan kaupunginhallitusta ja -valtuustoa ottamaan uudelleen käsittelyyn kaupunginvaltuuston päätöksen 29.5.2017 Pykälä 44, jonka mukaan sillan suunnittelua jatketaan kokonaan uuden sillan vaihtoehdon pohjalta nykyisen kaarisillan tilalle.

Pyydämme päättäjiä ottamaan asian uudelleen käsittelyyn, koska jo tehdyssä prosessissa ja siitä seuranneessa päätöksessä on ilmennyt selviä puutteellisuuksia ja vajavaisuuksia.

Nykyisestä kaarisillasta tehty tekninen tutkimus (Ramboll Oy elokuussa 2015) on sivuutettu ja sen tulkinnassa ei ole käytetty asiantuntijaa. Esimerkiksi tutkimuksessa käytetty nykyajan termi ”käyttöikämitoitus 20 vuotta” ei tarkoita, että silta on purkukunnossa 20 vuoden jälkeen. Myös purkamisen perusteena käytetty kaarisillan liikkuminen perustuu vain tilaajan edustajan esittämään suulliseen tuntumaan. Jos sillan liikkumista tulee, niin sekin on esitetty korjattavan paaluttamalla. Nykyistä kaarisiltaa on kohdeltu hyvin huonosti laiminlyömällä sen huoltoa – mm. puun juuret eivät kuulu minkään rakenteen perustuksiin.

Museoviraston lausunto, jossa esitetään kaarisillan säilyttämistä ja kehittämistä on sivuutettu kokonaan päätöksenteossa. Maankäyttö ja rakennuslain mukaisen purkuluvan edellytykset, jossa ei hävitetä ympäristöön sisältyviä perinne- ja kauneusarvoja tai muita arvoja, eivät täyty ja täten purkaminen on lain vastainen.

Kaarisillan tilalle ehdotetun leveäkaistaisen sillan perustelut ovat puutteelliset ja seurannaiskustannuksia ei ole selvitetty ollenkaan. Uudesta sillasta ei ole mitään todellista suunnitelmaa; millainen silta tilalle saataisiin ja millä kustannuksilla. Raskaan teollisuuden käyttöä sekä palo- ja pelastusviranomaisia varten vieressä on Tiehallinnon ylläpitämä silta. Myös rautatie on voimavara Lieksalle kuljetusten suhteen, ja koko rautatien kehittämistä voitaisiin perustella teollisuuden tarpeella. Oletettu teollisuuden raskas liikenne ei jää uudelle sillalle, vaan se siis ohjattaisiin kaupungin sydämeen. Tästä seuraavaa rasitetta (mm. melu, pakokaasut, turvallisuus, rakenteiden kestävyys) keskustaan, sen tiestölle ja ennen kaikkea asukkaille, ei ole huomioitu millään lailla. On mahdollista, että tällaista liikennettä ei edes sallita keskustan suuntaan sen vaarallisuuden takia – tätä asiaa ei ole tutkittu.

Näistä syistä me allekirjoittaneet vaadimme, että näin ainutlaatuinen maamerkki on säilytettävä maamerkkinä sekä Lieksalle että koko 100 vuotta täyttävälle Suomelle sekä tuleville sukupolville.

IMG-20170711-WA0016.jpg