Liiga Auki

Jääkiekon SM-Liiga Oy ja Suomen Jääkiekkoliitto ovat sopineet 19.12.2013 sarjajärjestelmäuudistuksesta. Uudistuksen myötä nykyisen Liigan ja Jääkiekkoliiton mestaruussarja Mestiksen väliset sarjakarsinnat lopetetaan.

Liigan kokoa aiotaan kasvattaa muutaman seuraavan vuoden aikana 16 joukkueeseen, mikäli Liigaan haluavat joukkueet täyttävät asetetut lisenssivaatimukset. Lisenssin saaminen edellyttää urheilullista menestystä Mestiksessä, mutta etenkin useita talouteen ja olosuhteisiin liittyviä kriteereitä. Liigaan mahdollisesti hyväksyttävän seuran on hankittava SM-Liiga Oy:n osakkeita osapuolten sopimalla kiinteällä hinnalla.

Eurooppalaiseen jääkiekkokulttuuriin on perinteisesti kuulunut sarjakarsintojen järjestäminen. SM-Liiga kokeili suljettua sarjajärjestelmää vuodesta 2000 alkaen aina kauteen 2008–2009 asti. Kokeilu oli ainutlaatuinen koko läntisessä Euroopassa. Tänä aikana SM-Liigaa laajennettiin ilman karsintojen järjestämistä. Kokemukset suljetusta sarjajärjestelmästä eivät olleet suomalaiselle jääkiekkoilulle positiivisia.

Samaan aikaan esimerkiksi Ruotsin sarjajärjestelmässä SHL:n (ent. Elitserien) ja toisen tason Allsvenskanin välinen karsintasarja keväisin kerää valtavan huomion ja suosion ihmisten parissa. Mielenkiintoiset sarjat ovat parasta markkinointia koko jääkiekkoilulle myös Suomessa. Yleisö rakastaa urheilun draamaa.

Useat suomalaiset jääkiekkoasiantuntijat ovat esittäneet huolensa kotimaisen jääkiekkoilun kehityksestä, mikäli sarjajärjestelmä palautetaan suljetuksi. Kysymys on lukuisten seurojen edellytyksistä tehdä laadukasta työtä pelaajien kehittämiseksi ja kiinnostavan urheilukulttuurin edistämiseksi.

Taantumus ja nurkkakuntaisuus eivät edistä suomalaisen jääkiekon asiaa. Kilpailullisuus on huippu-urheilun perusta.

Me adressin allekirjoittaneet vetoamme SM-Liiga Oy:n ja Suomen Jääkiekkoliiton hallituksiin avoimen ja urheilullisuuteen perustuvan sarjajärjestelmän säilyttämiseksi ja edelleen kehittämiseksi Suomessa. Liigassa ja Mestiksessä pelaavat joukkueet tulee selvittää keväisissä karsinnoissa urheilullisin ehdoin.