Lahden linja-automaksut halvemmiksi

Tällä adressilla vaaditaan Lahden kaupungin järjettömien linja-automaksujen alennusta. Linja-automaksuja korotetaan tasaiselle 10 sentin vuositahdilla ja jo nyt lippujen hinnat ovat Suomen suurimmat.

Nuoret joutuvat maksamaan huiman aikuisten kertalipun hinnan, tällä hetkellä 2.70 euroa, täytettyään 12 vuotta. Koululaisille tai opiskelijoille ei ole minkäänlaisia alennuksia, ja monille linja-auto on se ainoa kulkuväline. Myös eläkeläisille hinnat ovat samat.
Alle neljävuotiaat pääsevät matkustamaan ilmaiseksi, mutta sen sijaan rattaista/vaunuista joutuu maksamaan erillistä korvausta. Lasten kertalipun hinta nousee samaa tahtia kuin aikuisten.

Vuosittaisessa nuorten Lahden kaupungin johtajille toimitettavassa Kärkihanke-listassakin on ollut jo ainakin kolmena vuonna peräkkäin ykköstoiveena bussilippujen hintojen alennus. Kaupungin johto ei ole huomoinut asiaa, eikä nuorille ole toimitettu kunnon syytä tähän. Kärkihanke on osa Aivovalta-projektia, josta lisätietoa osoitteessa www.nuorilahti.net/aivovalta

Monille nuorille ja lapsille viikkorahan suuruus on noin 5 euroa, ja sitä päivää odotetaan kun on saanut säästettyä ja pääsee kaupunkiin tuhlailemaan. Mielialaa laskee se, että edes yhden viikon viikkorahat eivät riitä edestakaisiin bussimaksuihin. Entäpä jos joudut kulkemaan kahdella bussilla? Tai eläkeläiset ja opiskelijat, joiden tulot eivät ole todellakaan suurimmasta päästä?

Adressi on tarkoitus toimittaa Lahden kaupungin päättäjille, jos nimiä tulee tarpeeksi paljon. Allekirjoittaneiden ei tarvitse tietenkään olla lahtelaisia, riittää, jos asia vain tuntuu väärältä.