LINJATIELLE RAKENNETTAVA KEVYENLIIKENTEEN VÄYLÄ

Me allekirjoittaneet vetoamme Tuusulan ja Mäntsälän kuntiin sekä Järvenpään kaupunkiin, että Kellokoskelta Haarajoelle vievälle Linjatielle rakennetaan kevyen liikenteen väylä.

Perustelu: Nyt kun Eriksnäsintie-Jokela välin kevyenliikenteen väylä on saatu valmiiksi, on Linjatien vuoro. Sen vuoksi Linjatie on saatava pienten kustannustehokkaiden hankkeiden (KUHA) toteuttamislistan kärkeen vuodelle 2021. Linjatien kevyen liikenteen väylän rakentaminen on roikkunut jo monen monta vuotta KUHA-listalla. Linjatielle saatiin uusi päällyste nyt kesällä 2020, mutta tien kapeuden vuoksi kevyt liikenne joutuu edelleen kulkemaan ajoradalla.

50 km/h:n rajoituksesta huolimatta tiellä on usein ylinopeutta railakkaasti ajavia kansalaisia. Nuoret keulivat mopoilla ja moottoripyörillä, rekkaliikenne ja jakeluautot ovat aivan jokapäiväisiä kulkijoita, pitkällä suoralla nukahdetaan rattiin jne. Tänäkin kesänä on jo muutama ojaan ajo tapahtunut. Erikoisin tapaus oli pari vuotta sitten, kun ojassa oli traileri veneineen.

Linjatie on erittäin turvaton erityisesti jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Linjatien molemmin puolin on runsaasti omakoti-asutusta. Sen vuoksi tiellä liikkuu paljon lapsia pyörillä, skuuteilla ja jalan matkalla mm. kouluun, Roinilan kentälle tai harrastuksiin muualle Kellokoskelle. Turvattoman koulutien vuoksi kuntien kustantamat koulukyydit kulkevat tiellä aamuin ja iltapäivisin.

Katuvalaistus puuttuu osasta Linjatietä kokonaan, mikä etenkin näin syksyllä ilta- ja yöaikaan aiheuttaa vaaraa jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Pyöräilyharrastus on tämän koronakesän aikana kasvanut entisestään. Kaikki kunnat haluavat edistää pyöräilyä sen terveellisyyden vuoksi ja yhtä kaikki myös ilmastosyistä. Pyöräilyn kannalta Linjatie on ainoa osuus välillä Kellokoski- Haarajoki- Nummenkylä-Kellokoski, josta puuttuu kevyen liikenteen väylä.

ALLEKIRJOITA ADRESSI!