Vetoomus Musiikkitalon yökäytön puolesta

Musiikkitalo on monien vaiheiden jälkeen nyt iloksemme valmistumassa ja odotukset ovat korkealla. Sibelius-Akatemian ylioppilaskunnan mielestä on hienoa, että Musiikkitalon toiminta tulee edustamaan kattavasti musiikkiyliopistomme monipuolista tarjontaa. Tällä hetkellä Musiikkitaloon muuttavien osastojen kannalta suunnitelmiin liittyy kuitenkin myös uhkia. SAY onkin seurannut huolestuneena Musiikkitalon yökäytöstä käytävää keskustelua.

Musiikkitalossa toimivilla osastoilla on monia erityistiloja, joiden ympärivuorokautinen hyödyntäminen on elintärkeää osastojen toiminnan kannalta. Tällaisia tiloja ovat muun muassa musiikkikasvatuksen ja jazzmusiikin osastojen yhtyesoittotilat ja studiotilat, musiikkiteknologian osaston omat studiotilat ja kansanmusiikin osaston erikoisinstrumenttiluokat. Sibelius-Akatemian opiskelijat soittavat myös monia sellaisia instrumentteja, joiden suhteen ollaan täysin riippuvaisia koulun tiloista ja soittimista. Koulun instrumentteja on tähän asti ollut mahdollista käyttää myös esiintymisissä koulun tilojen ulkopuolella. Tämä edellyttää sen, että niiden kuljettaminen takaisin on mahdollista myös yöaikaan.

Monet erityistilat ovat opetuskäytössä päiväsaikaan, joten niiden harjoituskäyttö venyy usein pitkälle yöhön. Yökäytön kieltäminen pakottaisi etsimään harjoitus- ja työtiloja muualta. Esimerkiksi musiikkiteknologian osaston harjoitustyöt tehdään usein yöaikaan, joten osasto joutuisi vuokraamaan kaupallisia tiloja.

Musiikkitalo valmistuu erittäin keskeiselle paikalle Helsingissä. Tästä johtuen ympärivuorokautinen vartiointi tulee siis olemaan tarpeen joka tapauksessa. Musiikkitalon tekniikka on suunniteltu niin, että tilankäytön rajaaminen eri aikoina eri puolille taloa on mahdollista; esimerkiksi SibAn torni voi toimia riippumatta salien käyttöajoista.

Musiikkitalo joudutaan pitämään opetuskäytön, konserttitoiminnan jne. takia auki noin aamukahdeksasta aina iltayöhön asti. Koska öisin on pakko olla jonkinlainen vartiointi, tulee suurin osa kustannuksista maksettavaksi joka tapauksessa. Tilat ovat niin kalliit, ettei niiden pitäminen tyhjillään voi olla taloudellisesti kannattavaa. Vuorokausittainen 6-12 tunnin puute aukioloajoissa tarkoittaisi satojen tuhansien eurojen vuosittaisia menetyksiä jo sinällään, toiminnallisista ongelmista puhumattakaan. Harjoittelun ja muun opiskelun vaikeutuminen aiheuttaisi lisäksi opintojen viivästymistä, jonka rahoitusvaikutukset olisivat miljoonaluokkaa. Sibelius-Akatemialla ei ole tähän varaa.

Yökäytön salliminen tuo merkittävän kilpailuedun ja mahdollistaa saadun opetuksen täysimittaisen hyödyntämisen; tästä syystä olemme yksi Euroopan johtavista musiikkikorkeakouluista. Musiikkitalon ympärivuorokautinen käyttö on siis nähdäksemme ainoa rationaalinen ratkaisu sekä toiminnallisesti että taloudellisesti.

Sibelius-Akatemian ylioppilaskunta (SAY)

Musiikkitalossa toimivien osastojen omat vetoomukset luettavissa täällä.

Veera Hiltunen, Sibelius-Akatemian ylioppilaskunta (SAY)    Ota yhteyttä adressin tekijään