Mopoautojen ja mopojen rakennenopeudeksi 60 km/h

Lakimuutos 1:

Olisi kaikkien liikenteessä liikkuvien eduksi, että mopoautojen rakenteellinen nopeus nostettaisiin 60 km/h.

Mopoautot ovat hyvä ja käytännöllinen kulkuneuvo nuorisolle ja tulevaisuudessa ikääntyvälle kansakunnallemme, myös ehtoopuolen liikkujille. Mopoautot aiheuttavat jatkuvasti ongelmia juuri kaupungin ympäristöalueilla missä on 60 km/h rajoitus. Koululaiset lähtevät aamulla samoihin aikoihin liikkeelle kuin töihin menevät ihmiset ja kun mopoauto kulkee vain 45km/h ovat ne aina aiheuttamassa tukkoja ja ohituksia. Tutkimusten mukaan alinopeutta ajava ajoneuvo joutuu moninkertaisesti useammin liikenneonnettomuuteen kuin hiukan ylinopeutta ajava. Tarkoittaa siis sitä, että kun yksi ajoneuvo ajaa muuta liikennettä hitaammin, kaikki muut joutuvat huomioimaan sen hitaamman ajoneuvon ja kääntäen. Mopojen rakenteellinen nopeusrajoitus on peräisin jostain -40-50 luvulta jolloin esim. mopojen jarrut olivat rumpujarruja kun nykyisin lähes poikkeuksetta on siirryttylevyjarruihin samoin jousitukset, renkaat, valot, vilkut ym. ovat kehittyneet huimasti.

Lakimuutos 2:

Toinen seikka, johon haetaan lakimuuotosta on se, että mopoautoksi hyväksytään nykyiset markkinoilla olevat pienet autot:

Esimerkiski otan Citroen C1, ja monia muita saman kokoluokan autoja, joihin asennetaan elektroninen nopeudenrajoitin 60 km/h. Tällaisia rajoittimia on jo olemassa ja kustannusluokka on n. 500 euroa. Auto ja rajoitin katsastetaan kuten normaalisti autot ja kun nuori täyttää 18 ja saa kortin poistetaan rajoitin ja sama auto toimii normaaliautona. Uusi mopoauto maksaa n. 13 000 euroa sitä vastoin mainitsemani eimerkkiauto Citroen C1 maksaa n.11 000 euroa. Viisi vuotta käytettynä vastaavat hinnnat ovat 8000 euroa vs. 4000 euroa. Tässä ei ole mitään järkeä että pienikokoisista, ja  turvallisista suuren volyymin valmisteista ei Suomessa saa tehdä mopoautoa. Nämä pienet autot ovat turvallisuudeltaan valovuosia edellä mopoauton turvallisuudesta ja samalla kustannustaso painuu sekä uusien että kaytettyjen ajoneuvojen osalta alemmaksi.

Syy miksi "oikeaa autoa" ei hyväksytetä mopoautoksi on se, että mopoautoilla on oma direktiivi, joka määrää mopoautoille tehtävät törmäys turvallisuus ym, testit. Vaikka nämä testit ovat huomattavasti alemmat vaatimustasoltaan kuin normaaliliikenteen autoilla, on valmistajan kuitenkin ne tehtävä jotta ajoneuvo saadaan Suomeen rekisteriin. Mopoautojen pienen menekin vuoksi autotehtaiden ei kannata alkaa tekemään näitä testejä ja tässä on se toinen pointti mihin me haetaan muutosta!

Ottakaa hyvät kansalasiet kantaa tähän asiaan ja levittäkää tätä sanomaa, varmasti tekin olette aamuisin miettineet tätä ongelmaa toihin ajaessanne!

Pekka Lappalainen    Ota yhteyttä adressin tekijään