Multi-Culti säilytettävä Päijänteenkadulla!

Muutto uhkaa Multi-Cultia

Lahden kaupunki ja kaikki sen toimialat ovat massiivisten säästötoimenpiteiden alla. Nuorisopalvelut aikoo säästää kokoamalla keskustan palvelunsa Sammonkatu 8:n kiinteistöön. Päätöksiä ollaan tekemässä ymmärtämättä Päijänteenkadulla sijaitsevan Multi-Culti-toimintakeskuksen luonnetta.

Kaupunginjohtaja esittää Päijänteenkadun osakehuoneistojen myyntiä tai vuokraamista. Esityksessä ei ole mitään järkeä, jos kysytään Päijänteenkadun tilan asiantuntijoilta eli Multi-Cultin toimijoilta. Eipä ole varsinaisesti kysytty.

Me toimijat annoimme asiasta kuitenkin lausunnon ja kerroimme mielipiteemme palveluverkkoa pohtivalle työryhmälle. Ryhmälle, joka pohtii lasten ja nuorten lähipalveluiden muutostarpeita ja vaikutuksia toimitilakannassa. Tilanne on kummallinen, sillä Multi-Culti kuuluu nuorisopalveluihin vain organisatorisesti ja syntyhistoriansa vuoksi, vaikka se ei ole nuorisotyötä.

Suureksi iloksemme sivistyslautakunta otti meidät vakavasti. Se ymmärsi, että Multi-Cultissa ei tehdä nuorisotyötä, se ei ole nuorisotila eikä sen toimintaa ja tilaa voi niputtaa yhteen nuorisotoimintojen kanssa. Lautakunta päätti 3.9.2014 kokouksessaan, että Multi-Culti saa jatkaa nykyisellä paikallaan Päijänteenkadulla.

Päätös ei tosin ole tainnut tavoittaa kaupunginjohtajaamme eikä kovin montaa valtuutettua, tai ainakaan vaikuttaa heihin. Valitettavaa, mutta ennen kaikkea pelottavaa, sillä he ratkaisevat kohtalomme ja Multi-Cultin nykymuotoisen toiminnan jatkumisen tai loppumisen.

Lahdessa on Multi-Cultin ansiosta ainakin yksi toimipiste, joka on aidosti tarkoitettu kaikille kuntalaisille ilman kansalaisuus-, ikä- tai muita pääsyvaatimuksia. Toimintaan on voinut osallistua jopa yli kuntarajojen. Oma, itsenäinen ja katutasossa sijaitseva toimitila on elinehto avoimelle monikulttuuriselle kansalais- ja vapaaehtoistoiminnalle. Se ymmärrettiin jo vuonna 1995, jolloin kansalaistoiminnan periaatteita vielä arvostettiin.

Ehdotuksen perusteella Multi-Cultin toiminta sijoitettaisiin osaksi nuorten toimitilaa. Keskelle itsenäistyviä teinejä, epävarmoja omaa paikkaansa etsiviä nuoria, jotka myös tarvitsevat oman turvasatamansa.  Onko kukaan kysynyt nuorilta, haluavatko he jakaa tilansa vanhusten, keski-ikäisten tai kenties kiljuvien ja joka paikkaan ehtivien pikkulasten kanssa? Entä onko tarkoituksenmukaista yrittää väkisin yhdistää eri lähtökohdista ja toimintaperiaatteilla tehtäviä työmuotoja? Yhdistää eri elämäntilanteissa olevat käyttäjät, joilla on erilaiset intressit? Toimisiko tilojen jakaminen ja yhteiselo?

Muutto uusiin tiloihin, jotka vaativat täydellisen remontin, ei tietenkään ole ilmaista. Kulut olisivat ehkä jopa suuremmat kuin nykyinen vuokra. Entä kenen hyväksi menisivät ne säästöt, jotka on saatu remontoimalla nykyiset tilat talkoovoimin? Ja oleellisinta: miksi uutta, kun on jo hyvät tilat?  Miten kaikki muu viranomaisbyrokratia? Taipuuko se kansalais- ja vapaaehtoistoimijoiden tarpeisiin? Mistä rahat ja muut resurssit uuden tilan markkinointiin ja tunnetuksi tekemiseen?  Ja tärkeimpänä: miten motivoidaan ihmiset siirtymään uusiin tiloihin, jotka eivät enää tunnu omilta? He, jotka sanovat, että nehän ovat vain seiniä, eivät tiedä, mistä puhuvat.

Ensi vuodesta piti tulla Multi-Cultin toiminnan riemukas 20-vuotisjuhla. Tuleeko siitä sen sijaan nykymuotoisen toiminnan hautajaiset? Ei kai toimintaa olla tietoisesti ajamassa alas? Siitä päätetään nyt!

Lahden monikulttuurikeskus Multi-Cultin vaikuttajaryhmä

Multi-Cultin vaikuttajaryhmän jäsen Annina "Inu" Heino    Ota yhteyttä adressin tekijään