Fivan tutkittava uudelleen Ikaalisten Säästöpankin toiminta

Orivesiläinen Voitto Virtanen menetti kotitilansa pakkohuutokaupassa, jonka taustalla on pitkä ja omituinen prosessi. Aamulehden nettisivuilla kuvataan kahden vuosikymmenen tapahtumat lyhyesti näin:

1. Vuonna 1993 Voitto Virtasen yritys Meisu Oy tekee sopimuksen puiden sahaamisesta hauholaisen miehen kanssa. Liikekumppani jättää puut maksamatta. Meisu Oy:n taloudellinen ahdinko syvenee ja yritys velkaantuu.

2. Vuonna 2000 käräjäoikeus tuomitsee kavaltajan yli vuoden ehdottomaan vankeuteen ja vahingonkorvauksiin törkeästä kavalluksesta. Tuomio pysyy kaikissa oikeusasteissa, mutta tuomittu ei maksa hänen maksettavakseen määrättyjä korvauksia.

3. Virtasen yritys Meisu Oy hakee oikeuden määräämiä korvauksia tuomitun läheisiltä. Oikeus määrää läheisten omistaman yrityksen maksamaan.

4. Vuonna 2008 Virtasen yritystoiminta on lakannut jo kauan sitten. Yrityksen velat ovat lähellä vanhenemista. Tuomitulta tai hänen läheisiltään ei ole vieläkään saatu korvauksia. Tuomitun läheisten omistama yritys ostaa Ikaalisten Säästöpankilta (nykyään Aito Säästöpankki) 20 000 eurolla Virtasen yrityksen Meisu Oy:n vanhan velan ja alkaa periä sitä korkoineen. Summa on 1,3 miljoonaa euroa.

5. Velkojaksi muuttunut velallinen saa oikeuden päätöksellä periä yrityksen velkaa myös Virtasen omasta omaisuudesta. Velkoja vie velan ulosottoon.

6. Virtasen isän rakentama tila Oriveden Kirjainniemessä myydään pakkohuutokaupassa jouluviikolla. Rikoksen uhrin velkaa on senkin jälkeen jäljellä yli miljoona euroa. Oikeusprosessi jatkuu yhä.

(Aamulehden nettisivut 13.2.2012 klo 18.22. http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194722136086/artikkeli/rikoksesta+tuomittu+valttyi+maksamasta+korvauksia+ostamalla+uhrinsa+vanhan+velan.html)

Tarkemman artikkelin voi lukea 13.2.2012 Aamulehdestä sivulta 4. Lehtiartikkelissa kerrotaan yllä mainitun lisäksi, että Finanssivalvonnan mielestä Ikaalisten Säästöpankin toiminnassa ei ollut muuta huomautettavaa, kuin se, ettei pankki ollut ilmoittanut velan myymisestä Virtaselle. Me olemme eri mieltä.

Me tämän adressin allekirjoittaneet vaadimme, että Finanssivalvonta tutkii uudestaan Ikaalisten Säästöpankin (nyk. Aito Säästöpankki) toiminnan sen myydessä Voitto Virtasen velan vuonna 2008. Pidämme aiempaa päätöstä yleisen moraalitajun vastaisena ja riittämättömin perustein tehtynä.

Yhteydenotot:

Kari Mäkinen