Päihdepalvelujen päiväkeskus Symppis ei kuulu päiväkodin ja koulun keskelle!

(Vetoomus Helsingin kaupungille)

VASTUSTAMME PÄIHDEPALVELUJEN PÄIVÄKESKUS SYMPPIKSEN MUUTTOA ITÄKESKUKSEN ENTISEN LUKION TILOIHIN, PÄIVÄKODIN JA PERUSKOULUN KESKELLE

Helsingin kaupunki on päättänyt siirtää päihdepalvelujen päiväkeskus Symppiksen Itäkeskuksen entiseen kielilukioon (Kajaaninlinnantie 10). Lukio on päiväkoti Puotinkulman ja Itäkeskuksen peruskoulun välissä, aivan pienten lasten leikki- ja kulkuväylien keskellä.

Vastustamme Symppiksen sijoittamista entisen lukion tiloihin seuraavin perustein:

1.    Helsingin Kaupunki perustelee Symppiksen sijoittamista vanhan lukion tiloihin toiminnan lakisääteisyydellä ja Symppiksen asiakkaiden oikeudella polkemalla lasten lakisääteisiä perusoikeuksia.

Kaupungin ehdottamat ratkaisut – lisäresurssit lähialueiden siistinä pitoon, aita näköyhteyden estämiseksi naapurissa sijaitsevan Päiväkoti Puotinkulman pihalta, sisäänkäynnin sijoittaminen Kajaaninlinnantien puolelle – eivät ole luoneet lainkaan takeita tai konkreettisesti toimivia ratkaisuja asioihin, kuten mm. turvallisuuteen ja päiväkodille kulkuun, joka osittain tapahtuu Symppiksen suunnitellun sisäänkäynnin läheisyydestä. Symppiksen muutto aiheuttaa päiväkodin vauvoille ja lapsille sekä peruskoulun lapsille myös todellisen turvallisuusriskin (neulat, häiriökäyttäytyminen, pelottavat kohtaamiset, lapsille sopimattomien tilanteiden kohtaaminen). Lisäksi Kajaaninlinnantie on myös osa useiden yksin liikkuvien pienten lasten päivittäistä koulumatkaa lähietäisyydellä sijaitsevaan Itäkeskuksen peruskouluun suunnatessaan. Alueella on myös lasten, nuorten ja alueen asukkaiden virkistyskäyttöalue, missä mm. alueen kaikkien päiväkotien lapset retkeilevät. Tämä käy mahdottomaksi myös, kun huumekäyttäjien neuloja on jatkossa metsässä, poluilla ja hiekkalaatikoilla etc.

2.    Kaupunki ei ole tehnyt lapsivaikutusarviota lainkaan, minkä kaupunki painottaa olevan tärkeä osa sen päätöksentekoa. Tämä on käynyt ilmi vanhemmille järjestetyissä tilaisuuksissa.

YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus on, jäsenmaitaan (kuten Suomi) velvoittava sopimus, jonka tavoitteena on lapsen elämän perusedellytysten sekä turvallisen kasvuympäristön turvaaminen. Lapsen oikeuksien sopimuksen 3 artiklan mukaan, lapsen edun tulee olla ensisijainen periaate kaikessa päätöksenteossa, joka kohdistuu lapsiin. Helsingin kaupungin verkkosivuilla painotetaan, että lapsivaikutusarvion tekeminen on tärkeä osa kaupungin päätöksentekoa ja toimintaa. Miksi siis lapsivaikutusarviota ei ole tehty tässä tapauksessa, vaikka asiaa koskettaa näin läheisesti nimenomaan lapsia, aivan pienimmistä lapsista alkaen?

3.    Helsingin kaupunki laiminlyö velvollisuutensa taata lapsille turvallinen kasvuympäristö.

Symppiksen osalta heidän henkilökuntansa on ainoastaan käynyt tarkastamassa, että lukiorakennuksen sisätilat sopeutuvat heidän käyttötarkoitukseensa. Itäkeskuksen Symppiksessä asioi päivittäin arviolta 150-200 asiakasta, joiden kulku syrjäistä Kajaaninlinnantietä pitkin järkyttää alueen asukkaita ja vanhempia joiden lapset joutuvat liikkumaan alueella. Erityisesti se pelottaa lapsia, jotka liikkuvat samassa paikassa ja kulkureiteillä.

4.    Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ammattilaisia ei ole kuultu ennen päätöksentekoa.

Pienten lasten turvallisuus päiväkotiin liikkuessa ja hoitopäivien aikana ulkoillessa sen välittömässä ympäristössä täytyy olla taattuna. Heillä tulee olla mahdollisuus myös retkeillä turvallisesti lähiympäristössä, kuten myös ala-aste ikäisten lasten kävellä koulumatkansa ilman turvattomuuden tunnetta.

Järjestetyissä keskustelutilaisuuksissa kävi ilmi, että koulun ja päiväkodinhenkilökuntaa ei olla kuultu asian tiimoilta. Miten on mahdollista, että edes varhaiskasvatuksen tai perusopetuksen ammattilaisia ei olla kuultuennen päätöksen tekoa?

5.    Palvelun luonnetta silmällä pitäen, mitään turva-arviota tai riskiarviointia ei ole tehty.

Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut ovat jo nyt Helsingissä erittäin ruuhkautuneet ja avunpiiriin pääseminen on kohtuuttoman pitkäkestoista ja haasteellista. Mistä nämä neulanvaihtopisteen välittömässä läheisyydessä päiväkotia ja peruskoulua käyvät lapset saavat sitten apua ja tukea, kun heidän perusturvallisuuttaan uhkaavia tilanteita tapahtuu ja resursseja siihenkään ei ole? Neuloja on jaettu vuosittain Symppiksissä 2 miljoonaa kappaletta, joista on kerätty talteen ainoastaan 1,6 miljoonaa kappaletta. On kohtuutonta vaatia päiväkodin henkilökuntaa keräämään käytetyt neulat joka aamu ennen klo 07 päiväkodin pihalta sen avautuessa ja ennen jokaista ulkoilua.

On jätetty ottamatta huomioon, kuinka pihan tarkistus ja siivous toteutetaan, kun päiväkodissa on henkilöstövajetta tai kuinka toimitaan esimerkiksi hätäpoistumistilanteissa, jolloin ulos lähdetään ilman kenkiä.

Miksi turva-arviota ei ole tehty ennen päätöksentekoa? Molemmissa järjestetyissä tilaisuuksissa ilmeni, että asian valmistelu on ollut varsin puutteellista. Miten suunnitelmaa voidaan toteuttaa ja toimintaa aloittaa, jos valmistelutyö on ollut näin puutteellista?

6.    Miten niin paljon puhuttu segregaation vähentäminen toteutuu tässä?

Segregaation vähentäminen on yksi yhteiskuntamme tärkeistä tavoitteista. Kuitenkin sijoittamalla päihdepalvelujen päiväkeskusta päiväkodin ja peruskoulun välittömään lähisyyteen mielestämme lisää eriytymistä ja aiheuttaa turvallisuusriskejä alueen lapsille ja perheille. Mahdollisia vaihtoehtoja tämän tärkeän palvelun sijoittamiselle olisivat esimerkiksi alueet, joilla päihdekäyttö on keskittynyttä ja joissa päihdeongelmaiset ihmiset jo valmiiksi kohtaavat palveluita, tai sijoittaminen alueille, joilla ei ole lasten ja nuorten päivittäistä liikkumista.

7.    Tämä ratkaisu ei ole taloudellisesti kestävä.

Kaupunki painottaa Symppiksen toimivan lukion tiloissa vain kaksi vuotta. Kuitenkin tilassa tullaan tekemään massiiviset muutokset ennen muuttoa. Mikä järkeä siinä on taloudellisesti? Eikö tämä ole selvä resurssien haaskausta? Taloudellisesti tehokkaampaa olisi sijoittaa Symppis huumausaineiden käyttäjien keskeisille alueille tai Helsingin SOTE palveluiden välittömään läheisyyteen, ei missään tapauksessa päiväkoti- ja peruskoululapsien keskelle.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Itäkeskuksen Symppikselle etsitään välittömästi toinen sijainti Kajaaninlinnantie 10, Itäkeskuksen entisen kielilukion tilojen sijaan.

Mielestämme tämän tyyppinen keskus, huolimatta sen tärkeydestä ja tarpeellisuudesta ei sovellu eikä kuulu päiväkodin ja peruskoulun välittömään läheisyyteen korostaen lasten lakisääteisiä oikeuksia siitä, että kaupungilla on velvollisuus taata lapsille turvallinen kasvuympäristö.

Miten voi olla mahdollista, että koko Helsingin kaupungin alueelta ei ole löytynyt mistään muualta tiloja huumausaineiden käyttäjien neulanvaihtopisteelle kuin päiväkodin ja koulun väliseltä alueelta?

Huolestuneet vanhemmat:

Johanna Bjorkman-Adejumo
Jaime Hautala

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Fatma Doagu voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…