PELASTA RAMIN HOSSEIN PANAHIA KUOLEMANTUOMIOLTA

Vetoamme kansainväliseen yhteisöön painostamaan Iranin hallitusta, jotta poliittisten vankien teloitukset lopetetaan.

RaminHosseinPanahi.jpg

Iranin vallankumouksellinen tuomio lankesi Ramin Hossein Panahille  (22) kuolemantuomiona. Raminia syytetään Iranin Kurdistanin Komala-puolueen jäseneksi. Iranin vallankumouksellinen armeija (IRGC) pidätti Ramin Hossein Panahinin 23. kesäkuuta 2017. 200 vankeuspäivän jälkeen Sanandajin vallankumouksellinen tuomioistuin langetti Raminille kuolemantuomion. Ennen pidätystä IRGC oli haavoittanut Ramin Hossein Panahia. Vankeuden aikana Raminin painostamiseksi IRGC pidätti Raminen veljen Afshin Hossein Panahin,  serkun Anvar Hossein Panahin, velipuolen Ahmad Hossein Panahin ja serkun Zobeyr Hossein Panahin.

Taustaa

Ramin Panahin pidätyksen yhteydessä IRGC ampui Sabah Hossein Panahin,  Hamed Seyf Panahin ja Behzad Nourin sekä kolme muuta poliittista kurdiaktivistia kuoliaaksi. Viranomaiset kieltäytyivät luovuttamasta vainajien ruumiita perheilleen ja kielsi perheitä järjestämästä muistotilaisuuksia. Komala on Iranin Kurdistanin oppositiopuolue, joka on Iranin entisen johtajan käskystä ilmoitettu lakkautetuksi ja Jumalan vihollispuolueeksi. Iranin rikoslain mukaan: Jokainen ryhmä tai yhteisö, joka käyttää asetta islamilaista tasavalta vastaan on Jumalan vihollinen (arabiksi: Mahareb) ja niin kauan, kun tämän ryhmän johtajisto on olemassa kaikki siihen liittyvät jäsenet ja kannattajat, jotka tuntevat ryhmän periaatteen ja toimivat sen edistämiseksi, ovat Jumalan vihollisia, vaikka he eivät olisi aseellisen siiven jäseniä. Vuoden 2017 vähintään 508 vankeja teloitettiin, josta 26% ovat kurdivankeja. Kurdien osuus Iranin väestössä on 15%.

Me allekirjoittaneet vetoamme Suomen hallitukseen, kansainväliseen yhteisöön ja ihmisoikeusjärjestöihin, jotta nämä painostaisivat Irania peruuttamaan Ramin Hossein Panahin ja muiden poliittisten vankien teloitukset.