Perinteiset kodinhoitajat takaisin

Lapsiperheet tarvitsevat erilaista apua arkeensa: siivousta, ruoanlaittoa sekä lastenhoitoa. Nykyisin kunnan/kaupungin kodinhoitajat lähinnä vaan hoitavat lapsia, mutta olisi tarpeellista antaa lapsiperheille myös muuta.

Kotona oleva, lapsia hoitava äiti voi sairastua esimerkiksi synnytyksen jälkeiseen masennukseen, jolloin kotona tarvitaan konkreettista apua. Apua voidaan tarvita yksinhuoltaja- ja suurperheissä (kun on monta alle kouluikäistä) sekä muissa perheissä perheen koosta riippumatta, kaksosten syntyessä, lapsen tai vanhemman sairastuessa, kaupassakäyntiin tai kun vanhemman tarvitsee mennä esimerkiksi hammaslääkäriin tai muille asioille.

Mielestäni tuota apua olisi hyvä antaa riittävän ajoissa, koska sillä ehkäisemme lapsien ja nuorten syrjäytymistä, mielenterveyden ongelmien pahentumista. Viime aikoina on tapahtunut perhesurmia, mitä jos muuttaisimme asennettamme ja auttaisimme lapsiperheitä riittävän ajoissa?

Konkreettinen tapa olisi perinteisten kodinhoitajien palaaminen auttamaan perheitä silloin kun lapset ovat pieniä.

Kerään nimiä tähän adressiin ja kun nimiä on riittävästi, luovutan tämän sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikolle sekä opetusministeri Jukka Gustafssonille.

Lapsiperheissä on tämän yhteiskunnan tulevaisuuden toivo, heitä ei saa jättää heitteille.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Suomessa tarvitaan perinteisiä kodinhoitajia ja, että heitä jatkossa myös koulutetaan.