Pienryhmien puolesta Jalasjärvellä

Jalasjärven kouluissa lapset, joilla on erityisiä tarpeita, opiskelevat pienryhmissä. Pienryhmässä lapsella on mahdollisuus saada yksilöityä opetusta omien erityistarpeidensa mukaisesti.

Jokaisella pienryhmässä opiskelevalla lapsella on henkilökohtainen opetussuunnitelma, jonka avulla lapsen opetus ja oppiminen etenevät lapsen kykyjen ja kehityksen mukaan, lapsentahtisesti. Pienryhmässä jokaisen lapsen yksilölliset tarpeet pystytään huomioimaan niin opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa kuin luokkatilanteissakin. Pienryhmässä erityisopetuksen toteutuminen on varmempaa. Lapsia opettaa erityisluokanopettaja, ryhmässä on useita avustajia tukemassa lapsia ja tukemassa opettajan työtä.

Pienryhmässä opiskelevalla lapsella voi olla haasteita mitä erilaisimmilla osa-alueilla kasvussa tai kehityksessä; Nämä asiat pystytään ottamaan pienryhmässä paremmin huomioon. Erityisluokanopetuksessa on erityinen kuntouttava näkökulma, jonka vuoksi oppilailla on mahdollisuus saada tarvitsemaansa tukea monipuolisesti tuen tarpeesta riippumatta. Erityiset lapset, tavalla tai toisella, ovat oikeutettuja hyvään opetukseen. Pienryhmissä tämä on mahdollista, ja lapset saavat hyvän pohjan tulevaisuuden opintoja varten, kunhan he saavat sen tuen mitä tarvitsevat.

Nyt, Jalasjärven liityttyä Kurikkaan, on tullut esiin pelko, että erityisopetus muuttuu samalle tasolle muiden Kurikan koulujen tavoin. Tämä tarkoittaa sitä, että pienryhmät lakkautetaan, ja erityistä tukea vaativat lapset sijoitetaan yleisopetuksen ryhmiin, jo valmiiksi suuriin luokkiin.

Koulunkäynninohjaajatilanne on jo nyt hankala, luokkakoot ovat isoja, ja kahdella luokalla on käytettävissä 1 yhteinen avustaja. Mitä tapahtuu, jos pienryhmät lakkautetaan ja erityislapset sijoitetaan normaalin opetuksen piiriin. Löytyykö jokaiselle koulunkäynninohjaaja, jonka avulla turvataan oppimisrauha- sekä oikeus niin erityislapselle, kuin muille luokassa opiskeleville lapsille?

Me allekirjoittaneet vaadimme, että erityisopetus pienryhmineen pysyy ennallaan, pienryhmiä ei lakkauteta eikä erityistä tukea vaativia lapsia sijoiteta yleisopetukseen. Näillä lapsilla on oikeus opetukseen ja pienryhmissä he saavat parhaan mahdollisen tuen tulevaisuutta varten. Lapset ovat väärä säästökohde, emmekä me hyväksy sitä, että meidän lastemme tulevaisuutta heikennetään.

Me allekirjoittaneet samalla toivomme, että Kurikan kaupunki ottaa huomioon vanhempien huolen, sillä isossa ryhmässä ei voida taata, että lastemme tarpeet huomioidaan ja he saavat opetusta, joka turvaa heidän tulevaisuutensa.

Tähän adressiin kerätään nimiä 22.1.2016 - 26.2.2016 välisen ajan, jonka jälkeen se tullaan luovuttamaan

Kurikan kaupungin sivistysjohtaja Päivi Hernesmaalle,

Kasvatus- ja opetuspäällikkö Anne-Mari Packalén-Reinikaiselle,