Pohjois-Espoon joukkoliikennettä tulee kehittää asukkaiden ja käyttäjien ehdoilla

HSL on aloittanut uuden linjastosuunitelman valmistelun kohteena Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien joukkoliikenne. Suunnitelmissa on suorien bussilinjojen lakkautus Pohjois-Espoosta Helsinkiin. HSL:n stragiasta poimittua: ”HSL tavoittelee erinomaista asiakaskokemusta ja nostaa asiakkaan ja hänen tarpeensa kaiken suunnittelun ja tekemisen keskiöön. Strategia korostaa tehokasta runkoverkkoa, joka mahdollistaa sujuvan liikkumisen.” Onko tämä sitä?

• Niipperi kuuluu jatkossa C-vyöhykkeeseen, eli Espoon kalleimpaan vyöhykkeeseen

• Etelä-Espoossa saatiin suorat linjat takaisin, kun huomattiin, ettei metro palvellut sillä tasolla mikä oli tavoite.

• Liityntälinjaidea ei toiminut Etelä-Espoossa, miksi se toimisi Pohjois-Espoossa?

• Vaihtaminen on raskasta ja vaikeaa lapsille, vammaisille ja vanhuksille. Vaihtaminen lisää usein matkustusaikaa. Aamuisin huonolla säällä ei todellakaan ole houkuttelevaa kulkea vaihdolla, kun nykyään kyseinen matka onnistuisi yhdellä suoralla bussilinjalla. Junaliikenteellä haasteita kulkea aikataulussa syksyisin ja talvisin, joten vaihdot voivat venyä pitkiksi.

• Tietääksemme alueen asukkaat ja julkisia käyttävät eivät ole toivoneet suorien linjojen lakkauttamista.

• Esimerkiksi linjalla 436 on todella suuret matkustajamäärät.

HSL:n uusimmassa linjastosuunnitelmassa halutaan lakkauttaa suorat bussilinjat Pohjois-Espoosta Helsinkiin, kuten linjat 345, 435, 436, 321N ja korvata ne vaihtoyhteydellä, jossa linjat katkaistaisiin esim. Myyrmäkeen, jossa pitäisi vaihtaa kulkuvälinettä.

HSL ilmoitti, että kyseisellä liityntälinjasysteemillä esimerkiksi Niipperissä vuorovälejä saataisiin tihennettyä noin 5-10 minuuttia siitä, mitä ne jo nyt ovat. Ei siis ole järkeä poistaa suoria linjoja noin pienen vuorovälitihennyksen vuoksi.

Eli siis vuonna 2019 saadaan ma-pe 15 minuutin vuoroväli ja la 30 minuutin vuoroväli. Tällä liityntälinjasysteemillä (suorat lakkauttamalla) saataisiin ma-pe 10 min vuoroväli ja la 20 min, eli vain 5-10 min parempi, kuin mikä se on 2019 nykyisillä linjoilla, joten ei ole järkeä lakkauttaa suoria bussilinjoja vain muutaman minuutin parannuksen takia.

Erityisesti Niipperin alueella lähivuosina vuoroväli kehäradalle saadaan jo niin hyväksi, ettei muutaman minuutin vuoksi kannata poistaa suoria linjoja 435, 436 ja 321N.  Juuri Niipperin yhteydet ovat jo nyt suhteellisen hyvät ja tulevaisuudessa vielä paremmat, eikä siis suunnitelman mukainen muutos olisi hyödyllinen.

Rinnekoti on kehitysvammaisten asumisyksikkö joka sijaitsee Lakistossa, Pohjois-Espoon perukoilla. Sieltä kulkee vain yksi linja 345 Helsinkiin. Myös tämä linja on suunnitelmissa lopettaa ja tehdä siitä vaihdollinen. Rinnekodista liikkuu melko paljon bussin käyttäjiä, joille on mahdollista itsenäinen liikkuminen suoralla linjalla, mutta vaihtoyhteyksillä se heille liian haasteellista. Linjan 345 varteen on sijoittunut useita asumisyksiköitä, joiden käyttäjät liikkuvat itsenäisesti tuolla linjalla. Emme voi hyväksyä, että kehitysvammaisilta viedään ainoa suora linja Helsinkiin.

Yhdessä 436- ja 437-linjojen kanssa saadaan vuodesta 2019 lähtien 15 minuutin vuoroväli 6.00-21.00 välisenä aikana ma-pe ja lauantaisin 30 min. Jos 566 yhdistetään, vuoroväli ma-pe on noin 10 minuuttia. Samalla on suorat bussilinjat Helsinkiin. Miksi haluaisimme, että suorat bussilinjat lakkautettaisiin?

HSL:n linjastosuunnitelmaluonnoksen mukaan Juvankartanossa vuoroväli huonontuu ruuhka-aikaan, vaikka koko liityntälinjasuunnitelmaa perustellaan lyhyemmillä vuoroväleillä. Tämä ei toteudu Juvankartanon alueella, joten 436 katkaisemiselle ei ole perusteltavia tarpeeksi painavia syitä.

Me pohjois-espoolaiset vaadimme, että suorat bussilinjat säilytetään. Emme voi suostua heikennyksiin, varsinkin kun HSL:n perusstrategia on tarjota houkutteleva ja tehokas joukkoliikenne. Myös Espoo-tarina puhuu sen puolesta, että joukkoliikennettä tulee kehittää käyttäjien ja asukkaiden ehdoilla. Ketä palvelee toimimaton joukkoliikenne? HSL on kysymättä tehnyt surkeita päätöksiä Pohjois-Espoon alueella.

Mikäli haluamme vielä jatkossakin kulkea julkisilla kulkuvälineillä, emme voi enää sallia huonoja päätöksiä ja heikennyksiä Pohjois-Espoon joukkoliikenteeseen. Ilmastonmuutos ja hiilidioksidipäästöt ovat myös olleet suuresti tapetilla viime vuosina. Joukkoliikenteen jatkuva heikentäminen ei tue kestävää kehitystä, eikä ole hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteiden mukaista. Espoon joukkoliikenteen ja kaiken liikennesuunnittelun tulisi perustua hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, ei niiden lisäämiseen. Jos joukkoliikennettä jatkuvasti alueella huononnetaan, kasvava määrä joukkoliikenteen käyttäjiä siirtyy yksityisautoiluun.

Allekirjoita tämä adressi mikäli olet samaa mieltä siitä, että alueemme joukkoliikennettä tulee kehittää asukkaiden ja käyttäjien ehdoilla.

Luovutamme adressin HSL:n hallitukselle ennenkuin toteutuksesta päätetään.

Adressin laatijoina on joukko pohjois-espoolaisia asukasaktiiveja; Aki Luukkanen, Camilla Lindy ja Jani Helenius.

Aki Luukkanen, Camilla Lindy & Jani Helenius    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Aki Luukkanen, Camilla Lindy & Jani Helenius voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…