Pysäköintipaikkoja Kuninkaantammen asukkaiden vuokrattavaksi Editan pysäköintialueen pohjoispuolelta

Nykytilanne (Tammikuu 2022):

Helsingin Kuninkaantammen alueen kaavoituksessa ja rakentamisessa on alimitoitettu autopaikoitus suhteessa asuntojen määrän. Pysäköintitilan puute alueella on yleisesti tiedossa oleva ongelma. Talonyhtiöissä ei ole läheskään kaikille asunnoille autopaikkoja ja osassa yhtiöistä vain alle puolella asunnoista on oma autopaikka.

Talonyhtiöiden ulkopuoliset autopaikat:

Painotalo Edita (osoitteessa Kuninkaantammenkierto 3, Helsinki) vuokraa yksityishenkilöille eteläistä osaa parkkialueestaan, joka on nyt jo lähes täynnä. Alueen pohjoisosan toiselta parkkialueelta ei sen sijaan ei ole vapautettu paikkoja yksityisautoilijoille vaan ainoastaan yritysasiakkaille. Pohjoisosa on näillä näkymin ainoa alue, missä on enää tilaa pitkäaikaispysäköinnille kun SYKE:n pieni parkkialue poistuu lopulta käytöstä. Huomionarvoista on myös, että pohjoisella Editan parkkialueella sijaitsevat myös Kuninkaantammen ainoat ”vapaat” pistoketolpat. Kuten on jo mainittu talonyhtiöiden omat (pistokkeelliset) paikat ovat määrältään hyvin rajalliset.

4109A69E-DA1C-4514-BABD-45E511E3B224.jpeg

F7E10441-6567-4674-B06E-EDB49C15A021.jpeg
C4A6FF06-419B-4F53-9374-679DEAA4E7E0.jpeg

Vetoomus:

On tärkeää ymmärtää, että Kuninkaantammen asukkaista varsinkin lapsiperheet tarvitsevat autoa ja näin myös pysäköintitilaa.

Tämän pysäköintitilanteen varjolla pyydämme, että Edita vapauttaa myös parkkialueen pohjoispuolen paikkoja yksityisautoilijoiden vuokrattavaksi (siltä osin kuin niitä on vielä vapaana) seuraavista syistä:

1. Paikat vähenevät koko ajan: Edita on pian ainoa pitkäaikaisparkkialue kun SYKE:n pieni parkkialue poistuu käytöstä. Editan eteläinen osa on jo lähes täynnä.
  2. Autopaikkojen tarve lisääntyy, koska asukasmäärä lisääntyy koko ajan sillä alue on vasta noin puoliksi rakennettu.
  3. Alueella tapahtuu rikoksia: Ilmaispaikoille pysäköidyille autoille on tehty ilkivaltaa ja jopa varkauksia (mm. katalysaattori viety).
  4. Ympäristövaikutus: Jos tolpallisten paikkojen pistokkeiden käyttö lisäksi sallitaan, olisi se myös ympäristöteko: kylmän moottorin tyhjäkäynti tuottaa huomattavasti enemmän päästöjä kuin esilämmitetty auto.

Kiteytettynä: tarpeellisuus, turvallisuus ja ympäristöystävällisyys.

Edita on osa Nordic Morning Group -yhtiötä, joka on ilmoittanut ympäristövastuun olevan yksi osa yrityksen arvoja:

”Our achievement 2016-2020

65% decrease in the total volume of waste. 85% decrease in solvent use. 85% decrease in harzadous waste.”

Tämän lisäksi Editan tiloissa toimii päiväkodin lisäpiste, joka on huomionarvoinen yhteisöllisyyden osoitus.

Jatkaen tätä yhteisöllistä toimintatapaa, parkkialueen pohjoispuolen paikkojen vapauttaminen olisi uusi kädenojennus Nordic Morning Groupilta kohti asuinalueen yhteisöä, joka tilanteessaan kipeästi tarvitsee lisää pysäköintitilaa.

Haluaako Nordic Morning Group laajentaa tukeaan kulkien yhä kasvavan Kuninkaantammen asuinyhteisön rinnalla? Tätä me allekirjoittaneet toivomme.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Petri Rantanen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Huomaathan, ettet voi vahvistaa allekirjoitustasi vastaamalla tähän viestiin.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…