Raitiotie Lauttasaareen

Yleiskaavassa määritellään Lauttasaari osaksi kantakaupunkia. Muualla Helsingin kantakaupungissa liikennemuodot ovat monipuolisemmat, metroa täydentää bussiliikenne ja raitiovaunut.

Me adressin allekirjoittaneet vaadimme, että Lauttasaareen suunnitellaan raitiotie.

Lauttasaaren eri osista pitäisi olla hyvät ja tasapuoliset liikenneyhteydet tarjolla. Raitiotie on helppo kulkumuoto erityisesti lapsiperheille, lapsille ja vanhuksille. Sen pysäkkejä on tiheässä ja se kulkee ennustettavasti. Lauttasaaressa se palvelisi lyhyitä matkoja saaren sisällä sekä toimisi syöttöliikenteenä metrolle. Lisäksi se olisi luonnollinen yhteys Ruoholahteen, Salmisaareen ja aina keskustaan asti.

Raide liittäisi Lauttasaaren osaksi muita raitiovaunureittejä. Yleiskaavassa Lauttasaarta kehitetään merellisenä kaupunginosana. Raitiovaunu tarjoaisi muille kaupunkilaisille uuden yhteyden Lauttasaaren rannoille.

Raitiotielinjaukselle on useita vaihtoehtoja. Sen pitäisi yhdistää saarta menemällä Vattuniemen kautta. Saarelle tulemiseen ja sieltä poistumiseen tulisi molemmat vaihtoehtoiset linjaukset: joko Länsiväylän kautta tai Lauttasaarentietä pitkin. Raitiotien linjaus pitää suunnitella yhdessä asukkaiden kanssa.

Haluamme, että Lauttasaaren raitiotien suunnittelu käynnistetään.