Rajoittamattoman A-kortin ikäraja takaisin 21-vuoteen

Omasta mielestäni rajoittamattoman A-kortin suoritusoikeus kuuluisi laskea takaisin 21 vuotta täyttäneille. Se oli siellä jo, mutta sitä nostettiin ja uusi ikäraja on 24 vuotta.

En näe mitään syytä miksi sitä ei voisi laskea. Nykyisellään se vähentää moottoripyörien kauppaa Suomessa, ja hankaloittaa uusien nuorien motoristien harrastusta.

Saadakseen 20-vuotiaana rajoittamattoman A-kortin, täytyy ensin 18-vuotiaana suorittaa A2-kortti, joka mahdollisine kokeiden epäonnistumisineen ja lisäajotunteineen saattaa maksaa lähemmäs tuhat euroa.

En usko, että kovinkaan monella nuorella motoristilla on niin suurta nippua seteleitä ylimääräisenä, että on varaa ensin ajaa A2 ja korottaa se rajoittamattomaan A-korttiin.

A2-korttiluokkaan ei juurikaan luotettavia ja pitkät huoltovälit omaavia moottoripyöriä ole, siitä syystä että pitkälti kaikki pyörät joilla A2-kortilla saa täysitehoisena ajaa, ovat yksisylinterisiä ja vaativat siksi laajojakin huoltotoimenpiteitä. Se tekee myös nykyisten A2-pyörillä ajavien harrastajien harrastuksesta hyvin kallista.

Lisäksi B-kortin saa hyvin perustein jo 17-vuotiaana, johon verrattuna rajoittamattoman A-kortin suoritusikäraja on mielestäni täysin kohtuuton.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Atte Ritala voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…