SÄHKÖN SIIRTOHINNAN PERUSMAKSUA ON RAJOITETTAVA

Sähköyhtiö Loisteen siirtomaksut ovat valtakunnallisesti kovinta luokkaa. Loiste on jo useita vuosia kohdistanut siirtomaksujen korotukset perusmaksuihin. Vuosittainen korotus on ollut parinkymmenen prosentin luokkaa. Loiste on perustellut maksujen korotusten kohdistumista perusmaksuihin sillä, että sen suurimmat menot ovat kiinteitä menoja. Varmasti ovatkin, jos palkkakustannuksetkin lasketaan kiinteiksi kustannuksiksi.

Sähkö on kuitenkin markkinatuote kuten muutkin tuotteet. Kaikissa muissakin kauppaliikkeissä kiinteät kustannukset muodostavat suurimman menoerän. Muilla kaupoilla ei kuitenkaan ole loogista monopolia – kuten sähköyhtiöillä. Kukaan ei maksaisi maitokauppaan 30€ kuussa pelkästä mahdollisuudesta käydä kaupassa.

Perusmaksujen raju korotus on iskenyt erityisesti hyvin vähän sähköä käyttäviin kotitalouksiin tai muihin käyttöpaikkoihin. Jos olisi sellainen käyttöpaikka, jossa vuodessa käytetään vain 1 kWh sähköä, tulisi sen siirtohinnaksi Loisteen sähköverkkoalueella halvimmillaan yli 355€/kWh! Siis yli 8500 kertainen hinta varsinaiseen sähkön hintaan verrattuna! Tämä on kohtuutonta.

Sähkön siirtohinnoittelun tuli kannustaa sähkön säästämiseen. Nykyisellään hinnoittelu päinvastoin kannustaa kuluttamaan mahdollisimman paljon, jolloin yksikkökustannukset pienenevät.