Saimaannorpan suojelua tehostettava

Tämä adressi on luovutettu Maa-ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttilalle 24.9.2009. Adressissa oli luovutushetkellä 4739 allekirjoitusta. Adressin voi edelleen allekirjoittaa, mutta uusia allekirjoituksia ei toimiteta Maa- ja metsätalousministerille.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --- -- -- -- -- -- -- -- --

Me allekirjoittaneet olemme huolestuneita saimaannorpan riittämättömistä suojelutoimenpiteistä. Viime kesänä Maa- ja metsätalousministeriö asetti työryhmän pohtimaan, kuinka norppa voitaisiin pelastaa niin, että yhteistyöhenki saadaan säilytettyä. Työryhmän raportti toteaa että ilmastonmuutoksen uhan vuoksi muu kuolleisuus kuten verkkohukkumiset on minimoitava. Silti raportissa päädyttiin esittämään että vapaaehtoiset verkkokalastusrajoitukset olisivat toistaiseksi riittävä toimenpide norppien suojelemiseksi.

Me allekirjoittaneet olemme toista mieltä.

Tutkijoiden ja biologien mukaan saimaannorppia on arviolta 260-280 yksilöä ja kanta on selvästi laskussa. Mielestämme saimaannorpan suojelua on vauhditettava ja Saimaalle saatava sen vuoksi tiukemmat kalastusrajoitukset.

Ilmastonmuutos tulee varmasti tulevaisuudessa vaikuttamaan ratkaisevalla tavalla norppien pesinnän onnistumiseen joten on ehdottoman tärkeää suojella syntyviä kuutteja, joista valitettavan moni hukkuu tänäkin vuonna vapaa-ajan kalastajien verkkoihin.

Me allekirjoittaneet haluamme, että Saimaan verkkokalastuskiellosta tehdään pikainen päätös Maa- ja metsätalousministeriössä, sillä mielestämme vapaa-ehtoiset suojelutoimenpiteet eivät tule enää tulevaisuudessa riittämään saimaannorpan kannan suojelemiseksi.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Jaana Jylhä voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…