Vetoomus Sopentuvan leirikeskuksen säilyttämiseksi rikosseuraamusalan käytössä

Nimien kerääminen on päättynyt. Allekirjoituksia kertyi määräaikaan mennessä 412 kappaletta. Kiitokset kaikille tukensa ilmaisseille.

Kriminaalihuoltoyhdistys teki vuonna 1991 päätöksen Sopentuvan leirikeskuksen rakentamisesta Kainuuseen Iso-Sopen järven rannalle. Tavoitteena oli, että yhdessä tekemisen ja kokemisen kautta saavutettaisiin parempi asiakaskontakti kuin toimistoympäristössä. Leirikeskusta olivat rakentamassa mm. Sukevan vankilan vangit, yhdyskuntaseuraamusasiakkaat sekä silloisen Kriminaalihuoltoyhdistyksen työntekijät.

Kriminaalihuoltolaitoksen (Khl) perustamisen yhteydessä Sopentuvan omistus siirtyi Senaatti-kiinteistölle vuonna 2001. Khl vuokrasi leirikeskuksen Senaatti-kiinteistöltä käyttöönsä viideksi vuodeksi, sopimusta jatkettiin myöhemmin yhdellä vuodella. Vuokrasopimus on voimassa vuoden 2007 loppuun saakka. Vuokrasopimus tulisi uusia kuluvan vuoden aikana, jotta leirikeskus säilyisi rikosseuraamusalan käytössä vuoden 2007 jälkeen.

Viime vuosina Sopentupaa on hyödynnetty perustamisajatuksen mukaisesti rikosseuraamusalan asiakastyössä hyvän asiakaskontaktin luomiseksi. Vankeuslaki on tuonut uusia haasteita niin vankilassa tehtävälle lähityölle kuin yhdyskuntaseuraamustyöllekin. Työn sisältöjen edelleen kehittyessä ja monipuolistuessa on tärkeää, että rikosseuraamusalalla säilytetään oma leirikeskus, joka omalta osaltaan tarjoaa erinomaiset puitteet uusintarikollisuuden vähentämiseen tähtäävässä työssä.

Sopentuvan leirikeskus on vakiinnuttanut asemansa myös valtakunnallisena rikosseuraamusalan henkilöstön työhyvinvointipaikkana. Leirikeskuksessa järjestetyt työhyvinvointipäivät sekä erilaiset koulutustilaisuudet tukevat henkisesti raskasta työtä tekevän henkilöstön työssä jaksamista.
Hyvinvoiva henkilökunta on organisaation toiminnan laadun ja kehittymisen avaintekijä. Valtion tuottavuusohjelmasta huolimatta - tai juuri sen takia - valtion tulee hyvänä työnantajana suhtautua myötämielisesti henkilöstön työssäjaksamista ja hyvinvointia lisääviin keinoihin.

ME VETOOMUKSEN ALLEKIRJOITTANEET PIDÄMME TÄRKEÄNÄ, ETTÄ RIKOSSEURAAMUSALALLA SÄILYTETÄÄN OMA LEIRIKESKUS, JOKA TARJOAA ERINOMAISET PUITTEET RIKOSSEURAAMUSALAN ASIAKASTYÖLLE JA SEN KEHITTÄMISELLE SEKÄ HENKILÖSTÖN TYÖHYVINVOINNIN LISÄÄMISELLE.

Nimien kerääminen päättyy 27.10.2006. Vetoomus toimitetaan Rikosseuraamusvirastoon ja Oikeusministeriöön, mikäli allekirjoittaneita on riittävästi.

Kimmo Martikainen    Ota yhteyttä adressin tekijään