Suurmäentien väestönsuojan liikenneturvallisuuden puolesta

Kuopion Suurmäentien väestönsuojalla harrastetaan useita eri kamppailulajeja ja harrastajien joukossa on erittäin suuri määrä myös lapsia ja nuoria. Väestönsuoja onkin yksi suurimmista lasten harrastuspaikoista koko kaupungissa.

Suurmäentien väestönsuojan sisäänkäynnin edessä oleva suojatie on yksi Kuopion eniten käytetyistä ja samalla vaarallisimmista suojateistä ja siinä tapahtuu joka vuosi lukuisia läheltä piti- tilanteita. Vaaratilanteet johtuvat yleensä Puijonlaaksosta keskustaan päin laskeutuvan liikenteen ylinopeuksista ja piittaamattomuudesta, suojatien puuttuvista liikennevaloista ja väestönsuojan parkkipaikan sijainnista. Ainoa väestönsuojan pysäköintialue sijaitsee kadun toisella puolella ja lähes jokaisen väestönsuojalta poistuvan on ylitettävä katu. Aikuiset harrastajat osaavat ottaa autoliikenteen väestönsuojan edustalla huomioon, mutta pienet kamppailijan alut eivät välttämättä osaa.

Kuopion Danit Ry:n lisäksi myös useat pienten kamppailuharrastajien vanhemmat ovat erittäin huolestuneita huonosta liikenneturvallisuudesta väestönsuojan läheisyydessä. Kuopion Danit Ry on pyytänyt puheenjohtajansa Teemu Rissasen kautta apua Kuopion kaupungilta liikenneturvallisuuden parantamiseen. Kaupungilta vastattiin, ettei paikalle aiota rakentaa liikennevaloja, hidastetöyssyä eikä suojatien varoitusvilkkua.

Kuopion kaupunki on linjannut myös, ettei lapsista varoittavaa liikennemerkkiä saa laittaa muualle kuin koulujen tai päiväkotien luo, vaikka yleisesti Suomessa se on käytössä myös isojen leikkikenttien ja lasten harrastuspaikkojen luona. Keväällä 2013 kaupunki päätti, että väestönsuojan edustalla lisätään valaistusta suojatien kohdalla. Sitä ei ole vielä tullut, koska kaupungilla ei kuulemma ole rahaa.

Olemme Kuopion Danit Ry: n kanssa päättäneet lähteä keräämään adressia liikenneturvallisuuden parantamisen puolesta. Adressi on tarkoitus viedä valmistuttuaan Kuopion kaupunginvaltuuston tietoon ja mitä useampi kansalainen sen kirjoittaa, sítä vahvempi sen vaikutus on.

Mielestämme tämän asian puolesta on toimittava aktiivisesti nyt, ennen kuin pahin mahdollinen tapahtuu ja joku pieni ihminen menettää henkensä tai vammautuu pysyvästi joko oman tai jonkun toisen tekemän arviointivirheen vuoksi. Suurmäentien edustalle voidaan asentaa liikennevalot, joita ei tarvitse yhdistää kaupungin muuhun liikennevaloverkkoon, vaan se voi toimia kyseisellä paikalla itsenäisenä yksikkönä. Kuopion Danit Ry:n puheenjohtaja Teemu Rissanen on tiedustellut liikennevalojen asennustöistä aiheutuvia kustannuksia ja kustannusarvio on noin 20.000- 25.000 euroa. Se ei todellakaan ole ylivoimaisen suuri kustannus, varsinkin jos sillä kyetään säästämään yhdenkin ihmisen henki.

Allekirjoittamalla tämän adressin olet tukemassa tärkeää asiaa pienten lasten liikenneturvallisuuden puolesta. Yhdessä saamme aikaan suuria asioita!!