Tampereelle kunnollisia ulkokuntoilulaitteita

Tämä on toivomuskirje Tampereen kaupungin liikuntapalveluille parempien ulkokuntoilulaitteiden rakennuttamisesta Tampereelle. Viime vuosina Tampereelle on kiitettävästi rakennutettu ikäihmisille suunnattuja ulkokuntosalilaitteita. Nämä varmasti palvelevat ikäihmisiä erilaisten liikeratojen aukaisussa tai ylläpidossa, mutta valitettavasti suurimmalle osalle kuntalaisista ne ovat täysin turhia. Ne eivät palvele nuoremman väen (esim. terveet 10-60+ -vuotiaat) lihaskunnon ylläpitoa tai kasvattamista, mikä on kuntalaisten terveyden kannalta nyt ja tulevaisuudessa erittäin huomionarvoinen seikka. Liikunnan edistäminen on Tampereen kaupungin strategiassa yksi kärkihankkeista (Tampereen liikuntapalvelut, e-julkaisu 3/2015). Tämän hetken hankkeet painottuvat mm. urheilukenttiin ja -halleihin, palloilulajien olosuhteiden parantamiseen sekä uuteen maauimalaan. On hienoa, että näihin panostetaan, sillä nämä lajit tukevat varmasti omalta osaltaan kuntalaisten liikkumista. Kaikki eivät kuitenkaan voi joko ajallisista, taloudellisista tai muista syistä näitä hyödyntämään. Jollain ei ole aikaa sitoutua harrastukseen, toisella ei ole rahaa, ja jotain yksinkertaisesti ahdistaa pelkkä ajatuskin ryhmässä liikkumisesta. Tampereen kaupungin ylläpitämät lenkkipolku-, retkeily- ja latuverkostot lisäävät aivan varmasti tuhansien kuntalaisten kuntoa ja hyvinvointia, suuri kiitos niistä. Lihaskunto on kuitenkin eri asia kuin edellä mainittu kestävyysliikunta, johon täällä on loistavat puitteet.

Kuten yhä useammat tutkimukset tänä päivänä osoittavat, lihaskunnon merkitys niin terveydelle, sairauksien ehkäisylle kuin työssäjaksamiselle on kiistaton. Liikunta on tärkeää sekä fyysiselle että henkiselle kunnolle. Uskomme tämän olevan Tampereen kaupungin liikuntapalveluille niin selvää, ettei ole tarvetta liittää tähän erikseen viitteitä tutkimustuloksiin (joita halutessaan löytää vaivattomasti internetistä). Muuten hyvässä Tampereen kaupungin liikuntapalvelutarjonnassa on kuitenkin tämän asian edistämisessä yksi merkittävä puute. Kunnollisia ulkokuntoilulaitteistoja, joihin kenellä tahansa kaupungin asukkaalla on vapaa pääsy, ei yksinkertaisesti ole. Myös matalan kynnyksen liikkuminen ja monipuolisen kuntoilun mahdollisuus varallisuudesta riippumatta mainitaan Tampereen liikuntapalvelujen e-julkaisussa (3/2015) yhdeksi ydinkohdaksi kuntalaisten liikunnan lisäämistavoitteessa. Sijoitus muutamaan kunnolliseen ulkokuntosalilaitteistoon eri puolelle Tamperetta olisi tärkeä, vielä puuttuva askel matkalla tähän tavoitteeseen.

Ehdottaisimmekin, että Tampere ottaisi mallia Helsingistä, jossa tämä asia on oivallettu. Sinne on viime vuosina rakennettu ainakin kaksi uudenlaista, laajempaa ikähaarukkaa palvelevaa, kunnollista ulkokuntoilulaitteistoa (Pirkkolan liikuntapuistossa ja Lassilan liikuntapuistossa). Nämä laitteistot tukevat oman kehonpainon avulla tehtävää harjoittelua, joka on lihaskunnon ylläpidon ja lisäämisen kannalta aivan eri kastissa kuin ikäihmisille suunnatut ulkokuntosalilaitteet. Kehonpainoharjoittelu on lisäksi ollut viime aikoina nousevassa suosiossa ja tietoisuus siitä on lisääntynyt, joten tätä harjoittelua tukeva ympäristö innostaisi varmasti kuntalaisia liikkumaan enemmän. Ulkona tapahtuvassa lihaskuntoharjoittelussa on myös muita hyviä puolia, kuten luonnollisesti raittiin ilman saaminen sekä maksuttomuus. Pirkkolan ja Lassilan ulkokuntoilulaitteistot (DAVID-merkkiset) ovat olleet kovassa suosiossa Helsingissä.

Me allekirjoittaneet esitämme näillä saatesanoilla toivomuksen, että Tampereen kaupunki rakennuttaisi muutaman kehonpainoharjoittelua tukevan ulkoliikuntalaitteiston eri puolille kaupunkia laajentamaan liikuntamahdollisuuksia ja edistämään kuntalaisten lihaskuntoa, terveyttä ja hyvinvointia. Tämä vetoomus toimitetaan Tampereen kaupungin liikuntapalvelujen hallinnon liikuntajohtajalle Pekka Paavolalle sekä hänen hallinnolleen.

Laita nimesi mukaan vetoomukseen 20.3. mennessä!

Kuvia Pirkkolan liikuntapuiston kehonpainoharjoittelutelineestä. Viimeinen kuva on tämän hetken Tampereen ulkokuntosalilaitteista, luonnottoman värisistä lihaskunnon edistämisen kannalta turhista laitteista. HUOM! Emme omista oikeuksia kuviin. Ne ovat internetistä.