TAMPEREEN VETTÄ EI TULE YHTIÖITTÄÄ

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Tampereen kaupunki ei yhtiöitä Tampereen Vettä, vaan se tulee säilyttää kunnan omistamana liikelaitoksena.

Tampereen kaupunki on tehnyt selvitystä liikelaitoksensa Tampereen Veden yhtiöittämisestä osakeyhtiöksi. Kaupungin liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja Arto Vuojolaisen mukaan kaupungilla ei olisi suunnitelmana myydä osakekantaa. Tästä ei kuitenkaan ole takeita, sillä osakeyhtiön osakkeiden myynti on tulevaisuudessa esteetöntä.

Vesihuolto on luonnollinen monopoli, ja vesiyhtiöllä on mahdollisuus halutessaan määrittää hinnat hyvinkin korkeiksi kilpailijoiden puuttuessa.

On olemassa lukuisia esimerkkejä siitä, kuinka vesilaitosten yhtiöittäminen on nostanut hintoja:

Pirkanmaalla vesilaitoksia on yhtiöitetty muun muassa Nokialla, Ylöjärvellä ja Lempäälässä. Suomen kiinteistöliiton vuosittaisen indeksitaloselvityksen mukaan näiden alueiden vesimaksut ovat nousseet keskimääräistä kulukehitystä nopeammin.

Esimerkiksi Ylöjärvellä vesikustannusten on laskettu nousseen yhtiöittämisen jälkeen tuplasti enemmän kuin kaikkien muiden kuntien indeksitalojen vertailussa.

Tallinnassa vesilaitoksen osakkeiden myynti kansainväliselle suuryritykselle vuonna 2001 johti siihen, että vesihuollon hinnat moninkertaistuivat. Tästä seurasi lopulta usean vuoden oikeusprosessi Viron valtion ja Tallinna Vesi -yhtiön välillä. Lopulta Viron valtio voitti prosessin, mutta tallinnalaiset olivat ehtineet maksaa korkeita vesilaskuja 20 vuotta.

Suomesta löytyy surullisen kuuluisa esimerkki Fortumin sähköverkkojen myynnistä ulkomaisille pääomasijoittajille vuonna 2013. Pääministeri Jyrki Katainen vakuutti, etteivät sähkönsiirtohinnat myynnin johdosta nouse, mutta jonkin ajan kuluttua Caruna nosti hintojaan noin 30%. Yhtiö myös maksoi yhteisöveroja Suomeen mitättömän vähän.

Tampereen kaupungin talousjohtaja Jukka Männikkö on sanonut Afry Finland Oy:n esiselvityksen lausunnossa vuonna 2021, että yhtiöittämisellä olisi negatiivisia vaikutuksia kaupungin talouteen.

Vesilaitoksen muuttaminen kaupungin liikelaitoksesta osakeyhtiöksi olisi kaupungille tappiollista. Tällä hetkellä Tampereen Vesi tuottaa kaupungille 24 miljoona euroa vuodessa, osakeyhtiöittämisen myötä tulos vähenisi noin 10 miljoonalla eurolla vuodessa. Myyntivoittoa tulisi 165 miljoonaa euroa, mutta Arto Vuojolaisen mukaan se jäisi lainaksi yhtiölle, ja kaupunki saisi koron ja lyhennyksen muodossa summan kaupungin kassaan pitkän ajan kuluessa.

Vaadimme, että Tampereen Vesi tulee pitää kaupungin liikelaitoksena, jotta hinnat tamperelaisille ja muille pirkanmaalaisille kuluttajille pysyvät tulevaisuudessa kohtuullisina.

Vetoomus toimitetaan lokakuussa Tampereen kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle sekä konsernijaostolle.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Elina Renko voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…