Turvapaikka Jawaralle

Arvoisa maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors,

Käännymme puoleenne, arvoisa ministeri Thors, gambialaisen Jawaran käännytyspäätöstä koskien ja seksuaalisuuteen kohdistuvan vainon vuoksi kansainvälistä suojelua hakevien aseman parantamiseksi Suomessa.

Jawara (nimi muutettu) on seksuaalisen suuntautumisensa vuoksi kotimaassaan Gambiassa vainottu nuori mies. Lähtömaassaan häntä uhkaa vankeusrangaistus ja todennäköinen väkivalta, mahdollisesti kuolema. Jawaran kumppani suorittaa parhaillaan pitkää vankeusrangaistusta seksuaalisen suuntautumisensa vuoksi. Jawaran itse onnistui paeta kotimaansa viranomaisia ja saapua Suomeen hakemaan turvapaikkaa.

Gambiassa homoseksuaalisuus tulkitaan rikoslain artiklan 144 mukaiseksi luonnonvastaiseksi seksuaaliteoksi, josta voidaan langettaa 14 vuoden vankeusrangaistus. Gambian presidentti Yahya Jammeh ilmoitti vuonna 2008 tiukentavansa homoseksuaalien vainoa ja lupasi "katkaista homoilta kaulat", mikäli heitä tavataan Gambiassa. Presidentti kehotti edelleen homoseksuaaleja poistumaan maasta ja määräsi turvallisuusjoukot pidättämään homoseksuaaleja. Evätessään Jawaralta kansainvälisen suojelun maaliskuussa 2010 Maahanmuuttovirasto kuitenkin samalla myönsi päätöksessään, että Gambian poliisi noudattaa aktiivisesti maan rikoslakia homoseksuaaleiksi epäiltyjen suhteen.

Jawara on anonut turvapaikkaa Suomesta kahdesti. Ensimmäisellä kerralla hän ei uskaltanut kertoa seksuaalisesta suuntautumisestaan, koska ei tiennyt, miten Suomessa homoseksuaaleja kohdellaan. Ensimmäinen kielteinen päätös tuli elokuussa 2009. Toisen turvapaikka-anomuksen käsittelyn yhteydessä suoritetussa turvapaikkapuhuttelussa Jawara uskalsi puhua homoseksuaalisuudestaan. Hän dokumentoi uskottavasti ja johdonmukaisesti todellisen syynsä paolleen Gambiasta. Maahanmuuttovirasto päätti kuitenkin tämän vuoden maaliskuussa käännyttää miehen Suomesta.

YK:n pakolaisjärjestön (UNHCR) mukaan henkilöille, jotka joutuvat hyökkäyksen, epäinhimillisen kohtelun tai vakavan syrjinnän kohteeksi homoseksuaalisuutensa takia, ja joiden kotimaiden hallitukset ovat kyvyttömiä tai haluttomia heitä suojelemaan, tulee myöntää pakolaisstatus.

Tiistaina 4.5.10 Euroopan Ihmisoikeustuomioistuin asettikin Maahanmuuttoviraston käännytyspäätöksen täytäntöönpanokieltoon, jota keskiviikkona seurasi Helsingin hallinto-oikeuden vastaava päätös. Jawara voi nyt odotella vapaasti, kunnes hänen turvapaikkahakemuksensa käsitellään uudelleen hallinto-oikeudessa.

Nyt kun Jawaran tilanne on siis ainakin toistaiseksi onnellisessa vaiheessa, vetoamme me allekirjoittaneet Teihin, arvoisa ministeri Thors, että pyrkisitte vaikuttamaan alaisuudessanne toimivan maahanmuuttohallinnon painopistealueisiin ja toimintalinjoihin siten, että asiantuntemus tunnistaa ja valmius kohdata seksuaalista suuntautumista ja sukupuoli-identiteettiä koskevaa vainoa paranisi Maahanmuuttovirastossa merkittävästi.

Kunnioittavasti
Allekirjoittaneet