Uskontotieto erillisen uskonnon ja elämänkatsomustiedon tilalle

Tällä hetkellä Suomen kouluissa on uskonnonopiskelupakko kirkkoon kuuluvilla, kun taas siihen kuulumattomilla on mahdollisuus valita elämänkatsomustiedon ja uskonnon väliltä.

Mm. evankelisluterilaiseen uskontoon kuitenkin kuuluu lapsikaste, johon ei kastettava voi itse millään tavoin vaikuttaa. Kirkosta hän voi omasta tahdostaan erota vanhempien luvalla vasta 15-vuotiaana. Mikäli siis vanhemmat ovat esimerkiksi uskovaisia ja kuuluvat kirkkoon, lapsella ei ole samaa mahdollisuutta elämänkatsomustiedon opiskeluun kuin kirkkoon kuulumattomilla lapsilla. Mikäli vanhemmat eivät myönnä lupaa kirkosta eroamiseen, nuori joutuu jatkamaan uskonnon opiskelua peruskoulun jälkeenkin, mikäli pyrkii jatko-opiskelemaan.

Koulussa opiskelumahdollisuuksien pitäisi olla tasavertaiset riippumatta siitä, kuuluuko kirkkoon vai ei. Jo ylipäätään elämänkatsomustiedon ja uskonnon erottelu on täysin turhaa ja resursseja vievää. Yhteiset tunnit tulisivat siis todennäköisesti myös edullisemmiksi ja huomattavasti helpommiksi muun muassa lukujärjestysten suunnittelun ja toteuttamisen kannalta.

Ruotsissa on jo otettu käyttöön uskontotieto, joka ei painota mitään tiettyä uskontoa, vaan käsittelee yleisellä pohjalla uskontoja. Muistakin uskonnoista tietäminen on hyvää yleissivistystä ja auttaa varmasti tulevaisuudessa. Nykyisessä uskonnonopetuksessa käydään kuitenkin hyvin nopeasti muutama muu iso uskonto läpi ja sen jälkeen siirrytään opettelemaan ulkoa Martti Lutherin synnyinvuotta, joka on selkeästi valtion mielestä paljon tärkeämpi tieto kuin esimerkiksi se, mitä vaikkapa islaminusko oikeastaan pitää sisällään.

Toivoisimme muutosta asiaan ja uskontotietoa myös Suomen kouluihin erillisen uskonnon ja elämänkatsomustiedon tilalle.

Juulia Järvenpää    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Juulia Järvenpää voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Huomaathan, ettet voi vahvistaa allekirjoitustasi vastaamalla tähän viestiin.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…

Tulisiko bensaveroa laskea?