Vaadimme, että kotikaupunkimme KAUNIAINEN säilyy postinumeron nimiosassa

Läs längst ned även på svenska

Granilainen, kotikaupunkimme rajoja rikotaan.

Allekirjoita tämä pian viimeistään 5.9.2021 mennessä. Tämän jälkeen toimitamme adressin eteenpäin.

Emme hyväksy Posti Oy:n päätöstä muuttaa osoitteemme Espooksi. Asumme Kauniaisissa!

Posti Oy on ilmoittanut osalle Koivuhovin asukkaita, että postinumero ja sen nimiosa vaihdetaan 1.11.2021 alkaen 02750 ESPOO. Asumme Kauniaisissa ja muutos aiheuttaisi huomattavaa ja pitkäaikaista haittaa asukkaille ja osakkaille.

ME ALLEKIRJOTTANEET EMME HYVÄKSY POSTIN PÄÄTÖSTÄ!

Muutos koskisi kolmea kerrostaloyhtiötä, joissa on noin 150 huoneistoa ja joiden asukasmäärä noussee yli 200 viimeisenkin talon valmistuessa. Muutosta on perusteltu vain Posti Oy:n sisäisillä intresseillä. Kaupunkia ja asukkaita ei ole kuultu, eikä perusteluissa huomioida laisinkaan kansalaisten asemaa ja muutoksen aiheuttamia haittavaikutuksia heille ja kaupungille.

Suomessa postinumeron jälkeen tulevan nimiosan merkitys on vahvasti vakiintunut tarkoittamaan kuntaa tai kaupunkia, jossa osoite sijaitsee. Se ymmärretään poikkeuksetta asuinkunnaksi.

Kauniaisten ja Espoon rajoilla on paljon samantapaisia tilanteita, joissa tien tai kadun alkupää ja loppupää ovat eri kaupungissa ja teitä, joissa toinen puoli on Espoossa ja toinen Kauniaisissa. Yhdessäkään muussa postinumero ja sen nimiosa eivät poikkea tällä hetkellä asuinkunnasta.

Tällainen Posti Oy:n itsekäs, asiakkaista piittaamaton ja haitallinen päätös yhdellä alueella avaisi oven rikkoa yhteys kuntarajoihin muuallakin Kauniaisissa.

Vaikka lain mukaan Postilla on oikeus tehdä tällainen päätös, ei pitäisi tehdä järjettömiä päätöksiä. Yhden yrityksen logistiikkaratkaisulla aiheutettaisiin huomattavaa haittaa erityisesti niille asukkaille, joita muutos koskee, mutta laajemminkin yhteiskunnalle, kun postiosoitteen ja kuntarajan yhteys rikotaan. Postinumeroita käytetään huomattavan paljon lukuisissa tietohauissa asukkaiden kotikunnan merkityksessä.

Päätös on otettava uudelleen harkintaan, koska postilaki tarjoaa tämän asian ratkaisuun myös sellaiset keinot, joilla kotikunta voidaan säilyttää osoitteessa.

Kauniaisten kaupungin johto on tarttunut asiaan ja me Kauniaisten asukkaat annamme tukemme heille tällä adressilla, jolla ilmaisemme paheksuntamme huonosta Postin päätöksestä ja vaadimme sen muuttamista.

Vaadimme, että kotikaupunkimme KAUNIAINEN säilyy postinumeron nimiosassa.

Läs härunder även på svenska

Ärade Granibor, gränserna för vår hemstad kränks!

Underteckna denna adress senast den 5.9.2021. Efter angivet datum kommer vi att vidarebefordra adressen.

Vi accepterar inte Posti Oy:s beslut om att ändra vår postadress till Esbo. Vi bor i Grankulla!

Posti Oy har meddelar till en del av Björkgårds invånare, att deras postnummer inklusive dess namndel kommer att ändras från och med 1.11.2021 till 02750 ESBO. Vi bor i Grankulla och förändringen skulle orsaka långvarig skada för både berörda bostadsaktiebolags invånare och aktieägare.

VI SOM UNDERTECKNAR BESTRIDER POSTENS BESLUT!

Förändringen skulle drabba tre bostadsaktiebolag med cirka 150 lägenheter och vars befolkning kommer att uppgå till mer än 200 när det sista huset står klart i slutet av år 2021. Ändringen har endast motiverats med Posti Oy:s interna intressen. Grankulla stad och invånarna har inte hörts i frågan, och i motiveringarna tas inte alls hänsyn till berörda invånare och de negativa effekter förändringen har på dem och staden.

I Finland är namndelen efter postnumret starkt förknippad med att bestyrka kommunen eller staden där adressen ligger. Postnumrets namndel presumeras alltid vara den samma som bostadskommunen.

Det finns många liknande situationer på gränserna mellan Grankulla och Esbo, där början eller slutet av vägen eller gatan är i olika städer och vägar där den ena sidan är i Esbo och den andra i Grankulla. Inget annat postnummer eller dess namndel skiljer sig för närvarande från bosättningskommunen i Grankulla.

Posti Oy:s egoistiska och slarviga beslut skulle även kunna öppna dörren för kränkning av kommunala gränser någon annanstans i Grankulla.

Även om Posten har laglig rätt att fatta dylika beslut, så bör de inte fatta absurda beslut. I detta fall skulle Postens logistiklösning orsaka betydande skada, särskilt gentemot de invånare som berörs av förändringen, men mer allmänt för samhället, när länken mellan postadressen och kommungränsen bryts. Postnummer används avsevärt vid flertalet informationssökningar som berör hem- och bostadsärenden.

Beslutet måste omprövas, eftersom postlagen också ger en möjlighet att lösa detta problem genom att behålla hemortet på.

Ledningen för Grankulla stad har tagit tag i informationen och vi, Grankullas invånare, ger för närvarande vårt stöd till adressen, där vi uttrycker vårt ogillande av Postens dåliga förslag och kräver dess ändring.

Vi kräver att vår hemstad GRANKULLA består i namndelen av postnumret.