Valko­pos­ki­han­hien metsästys sallittava

Valkoposkihanhi (Branta leucopsis) tulisi sallia metsästettäväksi ehdottomasti. Valkoposkihanhien määräksi arvioitiin vuonna 2009 noin 500 000 aikuista lintua ja kanta kasvaa todella nopeasti. Valkoposkihanhet pesivät Pohjoisen jäämeren ympäristössä ja niiden tärkeimmät pesimäalueet sijaitsevat rannikkotundralla Vienanmereltä itään Venäjällä, kuten Novaja Zemljan saarella. Valkoposkihanhi pesii edellä mainittujen tundra-alueiden lisäksi myös Islannissa, Ruotsissa, Suomessa, Virossa, Belgiassa, Saksassa, Alankomaissa sekä manner-Tanskassa ja -Norjassa. Ero Suomessa rauhoitetun valkoposken ja metsästävän metsähanhen välillä on huomattava. Valkoposkohanhia on paljon enemmän, kuin metsä- tai merihanhia, joten olisi kohtuullista ja paikoitellen jopa suositeltavaakin sallia valkoposkihanhien metsästys. Valkoposkihanhet ovat myös paikoin tuhoeläimiä mm. maanviljelykselle. Valkoposkihanhet aiheuttavat isot tappiot. Valtio usein korvaa niitä, mutta nämä ovat isot lisäkustannukset valtioolle. Minusta valkoposkihanhi tulisi lisätä riistalinnuiksi ja metsästettävien lajien joukkoon, kuten esim. Virossa ja Ruotsissa. Valkoposkihanhia on myös todella paljon puistoissa ja rannoilla. Niistä tulee paljon ulostetta. Pääkaupunginseudun valkoposkihanhien kanta tuottaa noin 125 000 kiloa ulostetta kuukaudessa. On olemassa semmonen mielipide, että metsästämällä ei voisi saada valkoposkihanhia pois puistoista ja rannoilta. Mutta Virossa ja Ruotsissa näitä hanhia metsästetään, niin tämän takia puistoissa, eikä rannoilla niitä ei ole. Valkoposkihanhi on rauhoitettu Suomessa luonnonsuojelulailla ja sen ohjeellinen korvausarvo on 336 euroa. Tähän tulisi saada muutos.

valkoposki.jpg

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Denis Issakov voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…