Valtionteiden kunnossapidon parantamiseksi Lopella

Lopella on pitkään oltu huolissaan valtionteiden kunnossapidosta niin kesä- kuin talviaikaankin. Soittoja Liikenneviraston Tienkäyttäjän linjalle on Lopelta riittänyt, huonosti hoidetuista ja jopa vaarallisista teistä. Kesäisin tiet ovat reikäisiä ja talvisin usein pitkään auraamattomia ja pahimmillaan märän jäisiä. Tiet ovat liian usein uraisia ja monttuisia.

ELY-keskuksen tehtävänä on huolehtia valtion maanteiden kunnosta siten, että toimivat ja turvalliset kuljetukset ovat mahdollisia kaikkina vuorokauden aikoina, kaikkina päivinä. Näin Lopella ei tänäkään talvena ole ollut. Koululaiskuljetuksia on jouduttu perumaan, sillä takseja ja busseja ei ole voinut päästää hiekottamattomille teille. ELY-keskus tilaa maanteiden ja niihin liittyvien alueiden ja varusteiden hoidon urakoitsijoilta, jotka valitaan kilpailuttamalla. ELY-keskus määrittelee urakkaan sisältyvät työt ja hoidon laatutason. Kunnossapidon painopisteenä ovat päätiet, mutta muillakin teillä toimenpiteet pitäisi kohdentaa siten, että paikallisten olosuhteiden mukaan päivittäinen liikkuminen ja kuljetukset turvataan kaikilla maanteillä. Tämä ei valitettavasti ole viime vuosina Lopella nykyisten urakoitsijan ja aliurakoitsijoiden aikana toteutunut.

Urakoitsijat toteuttavat ELY-keskusten mukaan työt valitsemillaan menetelmillä, hankkien materiaalit ja koneet sekä vastaten laadusta ja raportoinnista ELY-keskukselle, joka valvoo sopimuksen toteutumista työmaakokouksissa, pistokoetarkastuksin ja katselmuksissa. Tämä ei ole toiminut Lopella.

Hyvät ajo-olosuhteet antavat liikkujalle mahdollisuuden seurata liikenneympäristöä kokonaisuutena eikä hänen tarvitse keskittyä "tiellä pysymiseen". Kunnossapidon tarkalla ajan ja paikan valinnalla säästetään myös kustannuksia. Kunnossapitotoimilla varmistetaan myös hyvä näkyvyys, mikä on erityisen tärkeää kohteissa, joissa liikkuu lapsia.

Lopella ELY-Keskuksen alue-urakoitsijana on toiminut YIT-Rakennus. YIT on saanut esimerkiksi Lapissa monet sakot ja moitteet huonosti hoidetuista teistä Rovaniemen seudulla.

Toistuvat ongelmat herättävät kysymyksiä. Vakavimmilta onnettomuuksilta on toistaiseksi vältytty, mutta on selvää, että heikkokuntoiset ja hoitamattomat tiet vaarantavat ihmishenkiä.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että ELY-Keskus ryhtyy toimenpiteisiin Lopen teiden pitämiseksi ajettavassa kunnossa niin talviaikaan kuin kesäisinkin.