Vastustamme OP Vaara-Karjalan Uimaharjun konttorin sulkemista

Me allekirjoittaneet vastustamme OP Vaara-Karjalan Uimaharjun konttorin sulkemista.   Alueella asuu runsaasti seniori-ikäistä väestöä, jolla ei ole edellytyksiä käyttää sähköisiä asiointikanavia tai aina edes pankkikorttia. Mikäli lähin konttori siirtyy 15 km päähän Uimaharjun taajamasta, vaikeutuu pankkiasiointi kohtuuttomasti. Monilla ei ole autoa käytössä ja julkisten kulkuyhteyksien käyttökin on haastavaa. Taksilla pankkiin meno on turhan kallista lystiä. Vetoamme Vaara-Karjalan Osuuspankin toimivaan johtoon ja hallitukseen ja muistutamme Osuuspankin strategiaan kirjatuista arvoista: ”OP:n yli satavuotinen perustehtävä ja arvot: ihmisläheisyys, vastuullisuus ja yhdessä menestyminen ovat ennallaan. Osuustoiminnallisena, asiakasomisteisena yrityksenä toimintaamme ohjaa kaksoisrooli: liiketoimintaroolissa huolehdimme tuloksesta, vakavaraisuudesta ja toiminnan tehokkuudesta. Yhteisöllisessä roolissa tehtävämme on edistää asiakkaidemme ja toimintaympäristömme hyvinvointia ja menestystä.” (www.op.fi 19.2.2018).  Me allekirjoittajat edellytämme osuustoiminnalliselta pankilta erityisesti yhteisöllisen roolin toteuttamista alueen ainoana paikallisen pankkipalvelun tarjoajana. Samalla op.fi -sivustolla todetaan myös, että ”sidosryhmävuorovaikutus on sisäänrakennettu osuustoiminnalliseen toimintamalliimme, sillä esimerkiksi osuuspankkien hallintoelimet rakentuvat omistaja-asiakkaista, jotka voivat vaikuttaa pankkinsa toimintaan. Pyrimme avoimeen ja jatkuvaan vuoropuheluun sidosryhmiemme kanssa. Yhtenä tärkeimmistä sidosryhmätoiminnan periaatteista on tunnistaa vuoropuhelun kautta kehitettäviä kohteita OP:n vastuullisuudessa.” Kuitenkin pankin ylintä päätösvaltaa käyttävän edustajiston jäseniä informoitiin sulkemispäätöksestä vasta samana päivänä kun asia tiedotettiin julkisuuteen.  Mielestämme OP Vaara-Karjala ei ole noudattanut päätöksenteossa omia kirjattuja toimintaperiaatteitaan eikä arvojaan.  Vaadimme päätöksen perumista ja pankkipalvelun jatkamista Uimaharjun konttorissa vähintään nykyisellä tasolla eli 2 päivänä viikossa.

Uimaharjun taajamayhdistys ry    Ota yhteyttä adressin tekijään