Venäläisten turistiviisumien myöntämisen lopettaminen ja venäläisten maahantulon estäminen muiden maiden myöntämillä viisumeilla

Hallitus ja ulkoministeriö ovat viestineet, että Suomen tulkinnalla Suomi ei voi kollektiivisesti lakata myöntämästä turistiviisumeita venäläisille. Lisäksi tulkitaan, että Suomi ei voi estää venäläisä tulemasta Suomeen ja Suomen kautta muihin maihin muiden Schengen-maiden myöntämillä viisumeilla.

Puola ja Baltian maat ovat tulkinneet asiaa toisin ja lopettavat turistiviisumien myöntämisen venäläisille eivätkä salli venäläisten tuloa maahansa myöskään muiden Schengen-maiden myöntämillä viisumeilla. Puola ja Baltia ovat kaikki Schengen-maita. Kristi Raik Viron Ulkopoliittisien Instituutin johtaja on todennut EU:n tukevan Baltian ja Puolan tekemää tulkintaa.

Adressi vaatii Suomen hallitusta tarkastamaan tulkintansa venäläisten viisumiasiassa ja tekemään päätöksen turistiviisumien myöntämisen lopettamisesta venäläisille. Adressi vaatii lisäksi päätöstä, joka estää venäläisten saapumista Suomeen ja kulkemaan Suomen kautta muihin maihin muiden maiden myöntämillä turistiviisumeilla.

Adressi vaatii Suomen hallitusta tulkitsemaan Schengen- ja EU-säännöksiä Puolan ja Baltian hallitusten ja virkamiehistön tapaan siten, että edellä mainitut päätökset ovat mahdollisia. Jos päätöksen tekeminen edellyttää suomalaisten virkamiesten suositusten ohittamista, niin näin on tässä geopolittisessa tilanteessa välttämätöntä tehdä. Turistina Suomeen saapuminen ei ole subjektiivinen oikeus.

Reetta Rajala ja Susanna Makaroff, Mothersforpeace ry    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Reetta Rajala ja Susanna Makaroff, Mothersforpeace ry voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…