Autojen tuontivero alas EU:n sisällä

Suomessa on Euroopan Unionin kolmanneksi vanhin autokanta. Auto on pitkien etäisyyksien ja harvan asutuksen takia monelle välttämättömyys kulkuvälineenä. Lapsiperheet kokevat turvallisen auton osaksi arkipäivän turvaa, varsinkin talvisten liikenneolosuhteiden vallitessa. Kuitenkaan uudemmat sekä ympäristöystävällisemmät autot eivät ole löytäneet tietään meidän käyttöömme.

Suhteellisen korkeasta verotuksesta huolimatta sekä keskipalkka että keskimääräinen nettoansio ovat selkeästi EU:n keskitason yläpuolella. Autokanta ei siis ole tuloistakaan kiinni? Ei ne suuret tulot, vaan raskaat verot.

Käytettyjen autojen tuontivero on poistettava EU:n sisällä. Suomen tuontivero on EU:n lakien vastainen ja ennen kaikkea unionin määrittelemän tavaroiden vapaan liikkuvuuden periaatetta rikkova. Kaiken lisäksi auton hintaan lisätään arvonlisävero eli veroa verolle.

Ilmastonmuutos on ovella, mutta kuka tällä verotuksella pystyy tai haluaa ostaa hybridiauton? Liian harva.

Muutos on tapahduttava nyt eikä "viiden vuoden sisällä". Adressi on luovutetettu puolueiden puheenjohtajille, mutta nimien kerääminen jatkuu, sillä verotuksessa on edelleen parannettavaa.

Adressin laatijat:
Miika Kopperoinen, Oulu (www.kopperoinen.net)
Eerik Heijari, Satakunta (www.heijari.fi)