Vetoomus Kansalaistorin hiekkatekonurmikentän säilyttämiseksi

Musiikkitalon ja Kiasman välissä sijaitseva Kansalaistori on toiminut erilaisten kaupunkitapahtumien näyttämönä. Niin myös Kansalaistorilla sijaitseva hiekkatekonurmipintainen urheiluareena on toiminut aktiivisesti kohtaamis- ja liikuntapaikkana kaikelle väestölle. HNMKY:n alaisuudessa toimiva Yökoris järjestää kaikille avointa toimintaa paikoissa, jotka ovat lähellä ja helposti saavutettavissa. Näistä keskeisin kohtaamispaikka on erityisesti ollut Kansalaistorin tekonurmikenttä. Aktiivinen ihmisten liikuuttaminen ja toiminta tällä paikalla on tarjonnut etenkin nuorille jatkuvan mahdollisuuden harrastaa monipuolisesti keskellä kaupunkia, lisännyt alueen turvallisuutta sekä viestinyt toiminnasta, johon kaikki ovat hyväksyttyjä ja tervetulleita. Toiminnallaan Yökoris on taannut jatkuvan valvonnan alueelle ja täten rauhoittanut toiminnallaan muuta ympäristöä.

Helsingin kaupunginvaltuuston hyväksymän rakennussuunnitelman mukaisesti alueelle rakennetaan Keskustakirjasto vuoteen 2018 mennessä, jolloin myös Kansalaistorin tärkeänä liikuntapaikkana toiminut hiekkatekonurmikenttä on aikomus korvata muilla rakennuksilla. Tämän tapahtuessa yksi keskustan parhaista ja monimuotoisimmista liikuttajista on häviämässä. Haluamme säilyttää alueella matalankynnyksen liikuntamahdollisuuden etenkin nuorelle väestölle ja täten vetoamme säilyttämään kentän siirtämällä sen sijaintia esimerkiksi viereisen puiston puolelle. Tärkeää kentän sijainnissa on kuitenkin sen tavoitettavuus, jotta keskustan alueella säilyisi paikka, missä kaikilla on mahdollisuus harrastaa ja tuntea itsensä tervetulleeksi.