Vetoomus LUC-konsernin sitoutumiseksi ympäristöjärjestelmään vuonna 2019

adresssi_ympäristövastuu-01.jpg

Allekirjoitus vaatii sähköpostivahvistuksen, joka saattaa mennä roskaposteihin tai mainoksiin.

Lapin yliopisto on päättänyt ajaa Green Office-ympäristöjärjestelmän alas osana talouden tervehdyttämisohjelmaansa. Allekirjoittaneet ylioppilaskunnan jäsenet vaativat Green Officen alasajon sijasta koko LUC-konsernia sitoutumaan joko Green Officeen ja/tai johonkin vaihtoehtoiseen ympäristöjärjestelmään vuoden 2019 aikana ja takaamaan sille riittävät toiminnan resurssit.

Lapin yliopiston ylioppilaskunnan jäsenet ovat huolissaan Lapin yliopiston ympäristöpoliittisesta linjasta, jota Green Office-ympäristöjärjestelmän alasajo talouden tervehdyttämisohjelman kehyksessä ilmentää. Green Officesta leikkaaminen on herättänyt laajaa keskustelua kampuksella ja Lapin yliopiston ylioppilaskunnan edustajistossa.

Green Officen alasajon perustelut ovat riittämättömät sekä kestämättömät, ja pelkona onkin, että se vaikuttaa suoraan yliopiston ympäristövastuuseen sekä julkisuuskuvaan. Olemme syvästi huolissamme siitä, ettei Green Officen kohtalosta ole käyty riittävää julkista ja avointa keskustelua.

LUC-konserni tarvitsee pitkän aikavälin sitovat suunnitelmat ja oman toiminnan vaikutusarviot ympäristöön – meidän pitäisi olla suunnannäyttäjä globaalissa vastuunkannossa sekä siinä, kuinka kunnianhimoisia ja vastuullisia ympäristötekoja toteutetaan.  Green Officen etu on sen taustalla toimiva, kansainvälisesti arvostettu ympäristöjärjestö WWF, jonka asiantuntemus ja tukevat materiaalipaketit helpottavat ympäristövastuun toteuttamista. Emme voi olettaa, että asiantuntijatyö on ilmaista, emmekä huolehtia suuren organisaation ympäristökuormituksesta vapaaehtoisvoimin.

Ympäristöjärjestelmään sitoutuminen tuottaa johdonmukaisuutta kaikkien konsernissa toimivien tahojen välille, pitää sisällään organisaation toimintaa ohjaavia periaatteita sekä ennen muuta konkreettisia toimia, jotka vaikuttavat organisaation ympäristökuormitukseen. Pelkästään yliopiston ympäristövastuusta huolehtiminen on tärkeää, mutta organisaatiomuutoksen myötä myös vastuuajattelun on ulotuttava koko konsernin toimintaan.

Useilla organisaatioilla, myös joillain korkeakouluilla, on Green Officen lisäksi muita ympäristövastuuta tukevia ohjelmia tai järjestelmiä. Lapin korkeakouluilla ei Green Officen alasajon myötä ole mitään ympäristöjärjestelmää. Ilman ympäristöjärjestelmää LUC-konsernin ympäristökuormitus jää vaille valvontaa. LUC-konsernin pohjoinen sijainti ja halu profiloitua ympäristökysymyksiin sekä arktisen alueen tutkimukseen antaa ymmärtää, että ympäristöasiat ovat meille tärkeitä.

Allekirjoittaneet ylioppilaskunnan jäsenet peräänkuuluttavat johdonmukaisuutta Lapin korkeakoulujen ympäristöasioissa.

Laatijat: Eve Orhanli-Viinamäki, Stella Keppo, Henri Ramberg, Miikka Keränen, Lauri Laitinen, Samuli Valkama, Juho Posio, Juho Kähkönen

Eve Orhanli-Viinamäki    Ota yhteyttä adressin tekijään